30.05.2011

Christmas Møller og Epilepsihospitalet

I de seneste dage har det lydt i danske medier, at Pia Christmas Møller, løsgænger i Folketinget, har medvirket til at redde Epilepsihospitalet som en del af den sundhedsaftale hun under 2020 forhandlingerne indgik med Regeringen. Dette er måske rigtigt – men måske ikke – for svaret kan ikke konkluderes ud fra aftaleteksten.

Under overskriften Epilepsihospitalet Filadelfia står der kun:
"Aftaleparterne er opmærksomme på, at Epilepsihospitalet Filadelfia i Dianalund er i en vanskelig økonomisk situation. Der er for tiden drøftelser mellem hospitalet og regionerne med Indenrigs- og Sundhedsministeriets deltagelse med henblik på at finde en holdbar løsning for hospitalets fremtidige drift. Aftaleparterne opfordrer til, at disse bestræbelser hurtigst muligt føres til ende på en måde, der sikrer, at hospitalets særlige position i dansk epilepsibehandling kan opretholdes."

Dansk Epilepsiforening glæder sig os over, at der stadig holdes fokus på sagen i Folketinget, men opfatter langt fra situationen som endeligt eller tilfredsstillende løst. Tirsdag den 31. maj er parterne – Epilepsihospitalet og Region Sjælland – igen indkaldt til forhandlingsmøde i Sundhedsministeriet. Dansk Epilepsiforening håber, at de kan nå frem til en holdbar løsning.

(Kilde: Sundhedsministeriet og Dansk Epilepsiforening)