31.05.2011

Epilepsiforeningen uddeler forskerpris

Jakob Christensen, der er læge og Ph.D. på neurologisk afd. Århus Sygehus fik i forbindelse med Epilepsikonferencen 2011 overrakt 250.000 kr. til epilepsiforskning Pengene stammer fra Inge Berthelsens Legat, der uddelels af Dansk Epilepsiforening.

Den 44-årige læge får pengene til sit epilepsiprojekt ”Kognitive problemer hos børn som har været udsat for antiepileptisk medicin i graviditeten eller under opvæksten”.
Mange gravide kvinder med epilepsi bekymrer sig, fordi antiepileptisk medicin kan give barnet misdannelser og neuro-psykiatriske problemer inkl. autisme. Jakob Christensens vil følge de børn, som har været udsat for antiepileptisk medicin i graviditeten / barndommen og ud fra de nationale skoletests, der gennemføres for alle folkeskoleelever i 1.-8. klasse, vil han sammenligne deres skoleresultater med niveauet hos børn, som ikke har været udsat for antiepileptisk medicin.

Han glæder sig over støtten fra Dansk Epilepsiforening og udtaler: ”Med støtten vil det være muligt for mig at kombinere klinisk arbejde med forskningsaktivitet og det giver mig mulighed for at arbejde videre med mit projekt”.

Dansk Epilepsiforenings formand, Lone Nørager Kristensen, der overrakte den store check, udtaler: ”Alle forældre bekymrer sig om deres børns trivsel og udvikling. Ikke mindst mødre, som grundet sygdom – som f.eks. epilepsi – er nødt til at tage medicin under graviditeten har overvejelser om medicinens eventuelle påvirkning af barnet under og efter graviditeten. Vores håb er, at Jakob Christensen med sit projekt kan være med til at skabe indsigt omkring børnenes langsigtede kognitive udvikling. En sådan indsigt kan blive en hjælp til mødre i fremtiden”.

(Kilde: Dansk Epilepsiiforening)