07.04.2011

Dansk nøl med kørekort-regler

EU-kommissionen er blevet utålmodig og rykker Danmark for indførelse af nye EU-regler, der lemper reglerne på kørekortområdet for personer med synsproblemer, diabetes eller epilepsi.

Medlemslandene skulle have indført de nye regler senest 15. september 2010, men Danmark og fem andre EU-lande har ikke fået det gjort. Derfor har EU-kommissionen rykket de seks lande for et svar på, hvornår og hvordan reglerne vil blive overholdt. Landene har fået to måneder til at melde tilbage.

For personer med epilepsi i Danmark rummer de nye regler ved første øjekast få lempelser. Men et eksempel kan være, at direktivet lægger op til at personer som udelukkende har natlige anfald, kan få lov af myndighederne til at køre efter 12 måneder – her anbefaler de danske myndigheder for øjeblikket mindst 24 måneders observationsperiode.

Dansk Epilepsiforening vil følge op på henvendelsen, og undersøge hvorledes det eksisterende danske regelsæt og vejledningsmateriale for personer med epilepsi påvirkes konkret af direktivet.

(Kilde: Ritzau og Kommissionens Direktiv 2009/112/EF af 25. august 2009 – Læs vores sider om de gældende regler for epilepsi og kørekort)