11.10.2022

De fire emojier der bedst viser oplevelsen af et anfald

Bedrøvelse, forvirring, træthed og en bombe inde i hovedet. Det var de fire mest brugte emojis, da folk på Facebook fortalte om følelserne lige efter et anfald

Hvilken emoji beskriver bedst, hvordan du har det efter et anfald? Det spørgsmål stillede vi på vores Facebookside. Og det satte gang i en lang strøm af emojier. Nogle var ledsaget af en lille begrundelse; andre blev suppleret med en lille beskrivelse af de tanker og følelser, der går gennem en efter et anfald.

Men som Lennart peger på, så er spørgsmålet måske ikke til at besvare med en enkelt emoji: ”Det kan ikke beskrives med én emoji, fordi man har jo lige haft et anfald, og er derfor dårlig, svimmel, har kvalme og smerter”, skriver han i sin kommentar og forklarer videre:

”Man påfører sin familie noget, som ikke er rart at være vidne til, det virker som om det tager flere timer, og man ligger og tænker stopper det her anfald nogensinde? Og er det nu jeg skal dø? Men dermed ikke sagt at man skal give op; resten af tiden er jo dejlig.”

Mange, der har kommenteret, har ligesom Lennart brugte flere emojier, men hvis man tæller sammen, så er de fire mest brugte emojier: Bedrøvelse, forvirring, træthed og en bombe inde i hovedet. Men der var også mange, der brugte tegnene for kvalme, vrede og angst.

Træt som efter et maraton

En, der brugte det triste ansigt og emojien med roterende øjne, var Louise, der også fortalte: ”Efter et anfald så er jeg meget nedtrykt, svimmel, træt og bange for at være alene i et rum for længe ad gangen.”

Marie, der har en søn med epilepsisyndromet Dravet, er en af de vrede og bedrøvede: ”Et liv fyldt med NUL kvalitet pga. de modbydelige anfald, som ødelægger alt planlægning.”

Caroline, hvis anfald muligvis er PNES, har kraftig hovedpine, er forvirret, meget trist og så er hun bekymret for, at hendes børn har set hende, fortæller hun.

Britt viser en række forskellige emojier og skriver: ”Det er forskelligt. Jeg græder altid efter lidt tid.” Og hun slutter kommentaren med en smiley efter sætningen: ”Jeg er glad for at jeg lever, efter min hjerneoperation.”

Hanne har også brugt forskellige emojis – bl.a. en meget træt – og hun skriver: ”Føles som om man har løbet et maratonløb. Ondt i hele kroppen, forvirret, svimmel og MEGET træt.”