23.02.2016

Det sagde overlægen om cannabis

Der var helt fyldt i lokalet på Scandic Hotel i Ringsted den februar-aften i 2016, hvor overlæge Kern Olofsson fra Epilepsihospitalet holdt oplæg om epilepsibehandling med medicinsk cannabis ved epilepsi.

Her kan du hente Kern Olofssons powerpoint som en gratis pdf.

Kern Olofsson fortalte bl.a. om det stigende fokus på non-medikamentel behandling fordi, der stadig er 30 procent af de der får epilepsi, som ikke kan gøres anfaldsfri. Hvad er Cannabis? spørger han og fortæller om de 85 forskellige Phyto-Cannabinoider. Hvilke bivirkninger er der? Hvordan omsættes cannabis i kroppen?

Kan vi få inspiration til behandling med cannabis ved at gå tilbage i tiden? spørger han og går tilbage til 600 år før vor tidsregning for at finde et svar.
Hvordan er det med cannabis i USA? Hvad skal man tænke om alt det medie hype, der er omkring behandling med cannabis? Hvis Cannabis virker mod epilepsi, hvad er forklaringen? Hvad har dyremodellerne vist? Hvad ved man fra tidligere kliniske forsøg? Hvordan påvirker CBD virkningen af epilepsimedicin? og hvad siger loven? Det er nogle af de spørgsmål, overlægen tager fat i på sine slides.
(Kilde: Dansk Epilepsiforening og oplæg af Kern Olofsson)