03.07.2013

Dørmand afviser beskyldninger

Den ene af dørmændene på diskotek Manhattan i Aalborg henviser til diskotekets videoovervågning og afviser, at de gjorde noget forkert, da Sussanne Mejers fik et anfald på diskotekets dansegulv.

Sussane og hendes veninder har fortalt til Nordjyske og Dansk Epilepsiforening, at dørmændene trak hende ud af diskoteket, mens hun havde krampeanfald, og at de ignorerede veninderne, der prøvede at hjælpe hende og forklare diskoteksperonalet, at der var tale om et epileptisk anfald. Den udgave af hændelsen afviser dørmanden Peter Abrahamsen kraftigt:

”Jeg har gennemset overvågningsvideoen,” skriver Brian Abrahamsen på Epilepsiforeningens Face book: ”Kl. 01.54 går alarmen og to dørmænd løber til dansegulvet hvor de finder gæsten liggende på ryggen,” fortæller han: ”Efter at have kontrolleret at gæsten ikke har synlige skader bliver hun transporteret væk fra dansegulvet (30 graders Varme, mennesker der hopper rundt, strobelys og så videre) og ud i vores indgang. Her finder dørmændene et sos armbånd der bekræfter hvad vi allerede har konkluderet, at gæsten er epileptiker. Der bliver ringet efter ambulancen 01.56! To minutter efter alarmen er gået, og ti minutter senere ca. 02.06 kommer ambulancen. I mellemtiden har en dørmand holdt gæstens hoved for at undgå hun volder skade på sig selv og andre har skærmet hende for nysgerrige forbipasserende. Alle dørmænd er uddannet i førstehjælp, og gæsten er behandlet lige efter bogen.”

Dansk Epilepsiforening har tidligere citeret Indehaveren af diskoteket Manhattan, der også mener, dørmændene handlede korrekt: ”De tog hende med udenfor, fordi hun ikke kunne ligge midt på dansegulvet. Samtidig ville de have hende væk fra strobelyset. Det er rigtigt, at de var hårdhændede over for veninden. Men de vurderede, at det var nødvendigt, fordi hun ikke lod dem udføre deres arbejde," siger Finn Hvillum til Nordjyske.

Brian Abrahamsen er fortørnet over den medfart dørmændene har fået i mange Facebook-kommentarer:  ”Vi står der faktisk for jeres sikkerhed og udfører et temmelig utaknemmeligt, og til tider direkte farligt job," skriver han i sin kommentar.

Sussanne Mejer og hendes veninder mener stadig, at dørmændene handlede forkert og lavede en række fejl: "Jeg har selv haft en dialog med diskoteksejeren omkring episoden og der snakkede vi blandt andet om hvordan en sådant situation kan undgåes i frem tiden," fortæller Sussanne.

Dansk Epilepsiforenings landsformand, Lone Nørager Kristensen, udtaler: ”Jeg kan og vil ikke afgøre hvem der har ret, men uanset hvad, så vil vi stadig – i den bedste mening – sende diskoteket nogle materialer om epilepsi og vores tilbud om rådgivning, ligesom vi gør i andre situationer, hvor epilepsi kommer på dagsordenen.”

(Kilde: Brian Abrahamsen, Nordjyske.dk, Facebook og Dansk Epilepsiforening.)