01.07.2013

Radioindslag om LGIT-diæt

Den mest kendte diætbehandling for epilepsi er den klassiske ketogene diæt. Ketogen diæt findes også i moderede udgaver. Den seneste, der tilbydes som behandling i Danmark, er LGIT-diæten. Den blev udviklet i USA i 2002, men den er først taget i brug i Danmark inden for det seneste år. Journaliststuderende Katrine Hjulmann har som eksamensopgave lavet et radioindslag om den nye diæt.

Hør radioindslaget her

LGIT står for Low Glycemic Index treatment – glycæmisk-index er et mål for, hvor meget en fødevare får blodsukkeret til at stige. I modsætning til ketogen diæt, så kræver LGIT-diæten ikke at folk kommer i ketose, hvor hjernen kører på ketoner, der er at affaldsstof fra forbrænding af fedt. I LGIT-diæten skal man "kun" holde et stabilt, lavt blodsukkerniveau.

Som overlæge ved Epilepsihospitalet Helle Hjalgrim forklarer i radioindslaget, så mangler man danske langtidsdata, der siger noget om, hvorvidt de gode resultater varer ved, eller patienterne får anfald igen, når der er gået et stykke tid efter diæten.

I radioindslaget fortæller 16-årige Nicklas, der inden diæten havde 6-10 anfald om dagen, hvordan det er at være på diæten. Og eksperter fra Epilepsihospitalet fortæller om diæten. Læs om diætbehandlinger

(Kilde: Katrine Hjulmann og Dansk Epilepsiforening)