11.10.2016

DR om epilepsi og medicinsk cannabis

Politikerne er på vej med en forsøgsordning, der vil give læger mulighed for at ordinere medicinsk cannabis til visse diagnoser. TV Avisen kunne i aftes afsløre, at epilepsi nok ikke er med i forsøgsordningen. Det ærger både Epilepsiforeningens formand, Lone Nørager Kristensen, og overlæge på Filadelfia, Kern Olofsson.
Se TV Avisens indslag om epilepsi og medicinsk cannabis her I indslaget ærger det overlæge Kern Oloffson, at epilepsi nok ikke kommer med i forsøgsordningen. Han er ikke overbevist om, hvor godt medicinsk cannabis virker, men han synes det bør prøves:
“Som børnelæge og epilepsilæge, der mener jeg helt bestemt, at de sygeste epilepsibørn bør være indfattet af forsøgsordningen”, siger overlægen fra Epilepsihospitalet Filadelfia.
Hos Epilepsiforeningen er landsformand Lone Nørager Kristensen på linje med epilepsioverlægen. Efter at have set DRs udsendelse udtaler hun:
“I Epilepsiforeningen er vi glade for, at der forhåbentlig nu kommer en forsøgsordning i Danmark. Der et stort skridt i den rigtige retning med hjælp til de patienter, hvor konventionelle lægemidler har været afprøvet uden effekt.”
Hun er dog skuffet over, at epilepsi tilsyneladende ikke kommer direkte med i forsøgsordningen. Men landsformanden mener, at det er fint at få viden under kontrollerede rammer og myndighedernes kontrol.
Hvad vil Epilepsiforeningen nu gøre?
”I Epilepsiforeningen vil vi tæt følge forsøgsordningen i Danmark samt forskning med cannabis til medicinsk brug i andre lande også på epilepsiområdet.”, svarer Lone Nørager Kristensen.
Debatten om epilepsi og medicinsk cannabis fortsætter i morgen, hvor Epielpsiforeningen deltager i P1 ved 7.15-tiden og senere på morgenen i TV på DR2.

Sundhedsmagasinet om epilepsi og medicinsk cannabis

Tirsdagens Sundhedsmagasinet handlede om behandling af epilepsi med medicinsk cannabis. Progammet besøgte bl.a. Israel, hvor lægerne lovligt kan udskrive medicinsk cannabis til børn med epilepsi. De besøgte også en dansk familie, der selv skaffer cannabisolie til deres barn, der har Dravet.
Se Sundhedsmagasinet her (Kilde: DR)