11.12.2012

Drømmehus for handicappede

I morgen, onsdag d. 12. december, indvies Handicaporganisationernes Hus i Høje Taastrup med dets mange unikke løsninger, flotte design og visionære arkitektur.

Det store domicil, der skal huse 18 af DH’s 32 organisationer samt fire beslægtede forbund er unikt.  Arkitekter, bygherrer og politikere fra hele verden har været forbi og kigge beundrende til, mens det blev bygget.

Målet har været at bygge verdens mest tilgængelige kontorhus. Tilgængelighed er en integreret – de fleste steder helt usynlig – del af det store kompleks, der med sine unikke løsninger vil være med til at vise vejen for fremtidens byggeri.

”Tilgængelighed er ofte noget, man klistrer på et byggeri – for eksempel i form af ramper. Selvom du sidder i kørestol, har du ikke mistet din æstetiske sans,” siger Jesper Boesen, der administrationschef i DH og bygherre på det nye domicil, til bladet Inkl.

Man har valgt bygningens stjerneform og det samme udvalg af farver på alle etager af hensyn til blandt andet personer med kognitive vanskeligheder: ”Huset skal være nemt at forstå og finde rundt i – også for mennesker med et kognitivt handicap. Vi opstillede derfor et dogme om, at du skulle kunne komme til hver et sted i huset med en besked på to led – for eksempel: "1. sal og grøn finger". Vi får en masse forærende via bygningens skelet, og uanset hvor du befinder dig, er du aldrig mere end 30 meter fra hovedindgangen,” forklarer Jesper Boesen.

Et eksempel på husets mange unikke løsninger og detaljer er elevatorerne.  De har ikke bare taktile knapper og taler til brugerne. Ud for hver elevator sidder to store kontakter i gulvhøjde – én til op og én til ned – som kørestolsbrugere kan betjene med et skub fra stolens fodstøtte. Når funktionen er aktiveret, stopper elevatoren ved alle etager undervejs. Det giver blot en samlet forsinkelse på 30 sekunder fra kælder til 2. sal, og ekstraudgiften er kun 900 kroner pr etage:
”Vi har bevidst arbejdet med low tech-tilgange og er gået uden om dyrt elektronik. Det sætter tingene i perspektiv, at man med en så lille ekstrainvestering kan få elevatorer til at fungere for alle," forklarer Jesper Boesen.

Ideen bag arkitekturen og indretningen er universelt design, som for alvor begyndte at komme på arkitekternes arbejdsborde efter vedtagelsens af FNs Handicapkonvention. Selv om interessen for universelt design er steget i Danmark, så halter vi stadig bag efter mange andre lande.

"Universelt design handler om at stimulere i stedet for at kompensere," forklarer Camilla Ryhl, som er arkitekt og professor i universelt design ved Statens Byggeforskningsinstitut:  ”Jeg tror, at Handicaporganisationernes Hus bliver et vældigt positivt afsæt for diskussionen herhjemme. Byggebranchen er utrolig konservativ, men med dette hus får man noget konkret at forholde sig til” siger Camilla Ryhl til bladet Inkl.

Dansk Epilepsiforening ønsker Danske Handicaporganisationer tillykke med at det store projekt er lykkedes, og håber at projektet vil smitte af på hele byggebranchen, så vi kan se en opblomstring af tilgængelige og handicapvenlige bygninger landet rundt.

(Kilde: Sundhedsstyrelsens blad Inkl og Danske Handikaporganisationer )

Hvis man vil følge åbningen live via webcam,  kan man gøre det  onsdag den 12. december her, eller man kan gøre det via DHs hjemmeside