06.12.2012

Fedtsyrer til epilepsi-behandling

Forskere har identificeret bestemte fedtsyrer, der kan danne grundlag for en ny type medicin mod epilepsi hos børn og voksne, som måske kan blive et alternativ til Ketogen diæt og dens besværligheder og bivirkninger. Det skriver Dagens Medicin og henviser til et studie offentliggjort i tidsskriftet Neuropharmacology.

Lægemidler baseret på sådanne fedtsyrer kan få samme virkning som ketogen diæt, der i dag tilbydes som behandlingsform til børn med meget lægemiddelresistent epilepsi. Ketogen diæt har et højt indhold af fedt og lavt indhold af kulhydrater. Det stimulerer sultfølelsen og tvinger kroppen til at forbrænde fedt frem for kulhydrater. Det er dog en diæt, det er vanskeligt at gennemføre og den kan have bivirkninger som lavt blodsukker, væksthæmning og øget risiko for knogleskørhed.

Forskerne fandt frem til præcis hvilke fedtsyrer i den ketogene kost, der er effektive til at kontrollere epileptiske anfald. Selvom man ikke ved præcis, hvorfor større mængder af fedtsyrer i blodet hæmmer anfald, så håber forskerne, at de kan formindske bivirkningerne i forhold til den nuværende kostbehandling.

Forskerne sammenlignede effekten af det etablerede antiepileptiske lægemiddel valproat (VPA) med en række forskellige typer af fedtsyrer isoleret fra den ketogene kost. Resultatet viste, at nogle af fedtsyrerne både var bedre til at kontrollere epileptiske anfald og havde færre bivirkninger end gængse behandlingsmidler.

Der skal dog stadig mange undersøgelser til for at finde frem til de rette fedtsyrekomponenter, der er sikre for mennesker, før man har et nyt medikament. En fordel ved studiet er, at der i stedet for laboratorie-forsøgsdyr benyttes en amøbemodel til screening og test af lægemiddelkandidaterne.

(Kilde: Dagens Medicin)