04.12.2012

Indstillet til epilepsipris

Dansk Epilepsiforening har indstillet journalist Claus Warncke fra Lastbil Magasinet til det internationale epilepsiforbunds (IBE) journalistpris – The Exellence in Epilepsy  Journalism Award.
Med stor faglighed og mennesket i fokus har Claus Wancke skrevet om de lastbilchauffører, der rammes af de nye EU-regler. Reglerne betyder, at chauffører mister deres kørekort til lastbil, selv om de har været anfaldsfri i langt over 10 år og pligtskyldigt har gået til kontrol. Men Danmark har valgt at tolke EU-reglerne sådan, at man både skal have været anfaldsfri og behandlingsfri i 10 år.
Claus har fulgt sagen hele vejen og har i tolv artikler skrevet om reglerne og konsekvenserne for de lastbilchauffører, der står til at miste deres job på grund af den nye lovgivning.
Her kan man se to eksempler på hans artikler: ”Chauffører mister kørekort på stribe” og ”EU tager Kørekort fra Fred”. Begge artikler har været bragt i Lastbil Magasinet, der er Danmarks største magasin på sit område.
En dansk journalist har tidligere vundet The Exellence in Epilepsy Journalism Award. Sidste år indstillede Dansk Epilepsiforening Maj My Midtgaard fra Fyns Amts Avis, der vandt prisen for sin portrætartikel af en dreng med epilepsi, hans mor og deres liv sammen. Artiklen blev skrevet i forbindelse med Filadelfia-sagen.
Blandt andet på grund af Dansk Epilepsiforenings indsats blev Epilepsihospitalets fortsatte eksistens sikret. På kørekortområdet har Epilepsiforeningen heller ikke givet op, men prøver fortsat at få myndighederne til at benyttet et ”smuthul” i reglerne i de sager, hvor det er forsvarligt.
(Kilde: Dansk Epilepsiforening)