02.08.2013

Epilepsi på Instagram

Dansk Epilepsiforening har nu en profil på det populære sociale fotonetværk Instagram, hvor folk deler billeder, de har taget med kameraet i deres mobiltelefon eller tablet. Hvis man er på Instagram og vil lede efter os, så er vores brugernavn Epilepsiforeningen og alle vores billeder bliver tagget med #epilepsi og #epilepsiforeningen.
Vi vil selvfølgelig lægge billeder fra vores verden på, men frem for alt er vi der for opmuntre, give hjerter til og følge brugere, der instagrammer om livet med epilepsi. Så tag billeder fra dit liv med epilepsi med #epilepsi eller #epilepsiliv, så giver vi dig et hjerte.
At tagge vil sige at man sætter en ”havelåge”, #, foran ordet.
Hvis man vil være med på Instagram, så starter man med at hente den gratis app på App Store eller Google Play. Næste punkt er at oprette en profil. Ligesom med fx Facebook, så kan man selv vælge, hvor privat eller offentlig ens profil og de enkelte oploads skal være.
Når man har lavet en profil, skal man ud og finde venner. Under funktionen ”find venner” kan man logge sig på Facebook og finde frem til de af ens venner, der allerede er på Instagram. Man kan også søge efter venner – fx Epilepsiforeningen. Instagram har forslag til nogen, de mener er interessante at følge. Endelig kan man finde ligesindede ved at søge på ord, der er tagget. det vil sige, man sætter en ”havelåge”, #, foran ordet.
Når man deler billeder, kan man redigere dem ved at give dem et særligt udtryk ved hjælp af et af app’ens filtre, og man kan tilføje en lille tekst i stil med opdateringer på Facebook. Og når man oploader billedet, kan man vælge, at billedet og teksten også skal vises på ens profil på fx Facebook og/eller Twitter.
Fotodelingstjenesten Instagram kom frem som en gratis en gratis app i 2010. Tjenesten opnåede hurtigt popularitet og havde allerede i december 2010 1 million registrerede brugere. I 2012 købte Facebook Instagram for omkring 1 milliard dollars. Og i februar 2013 var antallet af brugere oppe på 100 millioner.
(Kilde: Dansk Epilepsiforening)