06.08.2013

Maske kan måske stoppe anfald

En åndedrætsmaske udviklet af en ph.d.-studerende fra Aarhus Universitet har måske potentiale til at forebygge og afbryde epilepsianfald på 20 sekunder blot ved hjælp af regulering af åndedrættet.

Ved hjælp af en genåndingspose og en særlig membran forhøjer masken mængden af kuldioxid i indåndingsluften og får pH-værdien i blodet til at falde. Det har en øjeblikkelig virkning på nervesystemet, så det epileptiske anfald stopper. Forsøg med øget kuldioxid har vist sig at kunne stoppe krampeanfald inden for 20 sekunder. Medicinske præparater til at stoppe langvarige anfald kan tage op til fem-ti minutter før de virker.

Med penge fra fonden Inge Berthelsens legat har Dansk Epilepsiforening støttet de kliniske forsøg med masken og er begejstret for opfindelsen.

»Jo længere et anfald varer, des større er risikoen for skader på hjernen. Derfor kan det få helt afgørende betydning for patienterne, at en maske kan stoppe et epileptisk anfald så hurtigt,« siger landsformand Lone Nørager Kristensen.

Den nyudviklede maske har fået navnet BalancAir. Tidligere har man forsøgt sig med upraktiske gasflasker til at øge CO2, som har været både dyre at anskaffe og tunge at tage med sig rundt. Så udviklingen af masken vil også gøre behandlingen langt mere tilgængelig.

Ph.d.-studerende Troels Johansen fra Institut for Klinisk Medicin, der har udviklet åndedrætsmasken BalancAir, undrer sig over, at der ikke findes lignende på markedet allerede.

»Jeg blev meget overrasket over, hvor simpelt det i virkeligheden var at udvikle masken. Så at den ikke allerede findes på markedet, må vel skyldes, at medicinalvirksomhederne ikke er interesserede i udviklingen af en maske som behandling, og at de, der fabrikerer masker, investerer meget lidt i innovation,« siger Troels Johansen til Ingeniøren.
(Kilde: Ingenøren)