07.08.2013

Svindlere spiller døvstumme

Reelle døve sælgere mistænkeliggøres efter falske døvstumme svindlere hærger Danmark. Landsforbund er rasende, og frygter at de ikke kan få nok sælgere på gaden

De – ofte østeuropæiske – svindlere udgiver sig for at være handikappede ved at lege døvstumme for at samle penge ind til døvstumme børn. Men kontanterne forsvinder dog direkte ned i deres egen tvivlsomme lommer. Ekstra Bladet har afdækket hvordan svindlen foregår over hele landet,  som man se på illustrationen.

Kommunikationsansvarlig hos Danske Døves Landsforbund (DDL) Birgitte Oppermann, der den seneste tid har fulgt med i Ekstra Bladets skriverier om de falske døvstumme på gader og stræder i hele Danmark:

"Det er eskaleret meget i år. Vi har ikke hørt om problemet så massivt før som nu. Men der er også mange borgere, der interesserer sig for det. Det værste for os er, at vores indsamlere bliver svære at få på gaden for at sælge vores medlemsblad, forklarer hun og forklarer, at forbundet finansieres af Tips- og Lottomidlerne, puljer og ikke mindst de støttekroner, der kommer ind ved den årlige indsamling op mod jul. ”

Birgitte Oppermanns råd til folk, der ikke vil svindles: "Medmindre du bliver tilbudt et magasin som hedder ‘Døves Jul’, der bliver solgt fra efterårsferien og frem til jul, eller du får et girokort ind af døren – som man gør med andre velgørenhedsorganisationer – så skal du ikke tro, du giver penge til de døve."

(Kilde: Ekstra Bladet)