Epilepsi Podcasten: Epilepsi rammer hele familien

I podcasten ”Når epilepsi rammer hele familien” taler vi med psykolog Anne Vagner Jakobsen om den stress og angst, pårørende kan blive ramt af, når deres kære får epilepsi. Vi taler også med Tine, der har oplevet belastningerne på sin egen krop

En pige er på besøg hos sine bedsteforældre. Uden varsel får hun sit første epilepsianfald. Bedstefar tror, at barnebarnet dør i armene på ham.

Sådan et chok er svært at glemme igen, det bliver siddende i kroppen.

Psykolog Anne Vagner Jakobsen fra Epilepsihospitalet Filadelfia forsker i familier, hvor et barn har epilepsi. Hendes forskning vist, at overraskende mange forældre til børn med en svær epilepsi, har symptomer på angst, depression – faktisk er det helt op til hver anden af de forældre, hun har haft kontatk til, symptomer på PTSD.

Vi har hende i studiet til en samtale, om hvordan epilepsi kan give så meget stress og angst hos de pårørende. Og vi spørger om, hvad man kan gøre ved det.

Vi ringer også til Tine, der er mor til en datter med Epilepsi. Hun fortæller om det første anfald, der blev siddende som et kæmpe chok og om hendes hverdag, der er præget af bekymringer for hendes barns fremtid.

Hør den her

Du kan alle afsnit af Epilepsi Podcasten her på hjemmesiden og i de fleste af de apps, hvor du normalt henter dine podcast. Det er f.eks. Spotify, Apple Podcast, Google Podcast, Castbox, iHeartRadio, Deezer, Spreaker og Podcast Addict.

Podcasten er lavet af Epilepsiforeningen i samarbejde med Danish Care Technology

Epilepsi Podcasten