30.08.2011

Epilepsidag med epilepsi-graffiti

Dansk Epilepsiforening markerer, som de tidligere år, Nordisk Epilepsidag i forbindelse med Odense Kulturnat fredag den 2. september.
Epilepsiforeningen stiller bl.a. op med en 3 meter høj trævæg, som en graffitikunstner i løbet af aftenen vil udsmykke med et stort epilepsi-værk. Kunsteventen vil også kunne følges live på Dansk Epilepsiforenings hjemmeside.

Det bliver fotograf og graffitimaler Adam Hillebrandt, der kommer til at stå og ryste og sprøjte med udvalget af sprayflasker.

Adam Hillebrandt har lavet graffiti i ca. fire år: ”Jeg synes graffiti og generelt bare gadekunst er meget vigtigt. Man kan blive så syg i hovedet af at gå igennem de samme gamle cementblokke dag ud og dag ind og se steder, hvor grafitti helt sikkert ville have været et positivt visuelt input.”

Det betyder ikke, at han er tilhænger af graffiti-hærværk: ”Selvfølgelig skal der også skelnes mellem dygtighed og simple tags der bare kan smadre et sted, i stedet for at gøre det federe.”

Nordisk Epilepsidag og Odense Kulturnat afholdes fredag den 2. september. Fra kl. 18.30 vil man kunne møde Dansk Epilepsiforening på hjørnet af Ove Sprogøe Plads og Vestergade i Odense Midtby. Ud over graffiti-eventen har foreningen også en bod, hvor man kan nyde en kop kaffe, mens man får en snak med repræsentanter for foreningen.

Alle de der ikke kan deltage i Odense Kulturnat kan følge hvordan den tomme træplade bliver til en stor epilepsigraffiti live på epilepsiforeningens hjemmeside, hvor der også vil være mulighed for at chatte med repræsentanter for foreningen.

(Kilde: Dansk Epilepsiforening)