01.02.2019

Epilepsidagen sætter med en ny spændingsbog fokus på epilepsi

Hør første kapitel af ”Anfald og tryllestøv” som podcast her. Og mød forfatteren den 11. februar i Odense og Aarhus

Den anden mandag i februar er International Epilepsidag (Epilepsyday). I år er det den 11. februar. I 120 lande verden over bruges dagen til at synliggøre epilepsiens betydning for de 65 millioner mennesker, der kloden rundt er ramt af sygdommen.

Søskende er generelt en gruppe, der ofte risikerer at blive lidt oversete, når man taler om børn med kroniske sygdomme som for eksempel epilepsi. Derfor har Epilepsiforeningen i år valgt at støtte forfatteren Martin Vinther Madsen og forlaget Tellerup med udgivelsen af spændingsbogen ”Anfald og tryllestøv”, der netop handler om en bror til en pige med epilepsi.

Bogen handler om Frederik, der har en lillesøster med epilepsi. Han føler sig overset, og sammen med to venner, hvor en af dem også har epilepsi, drager Frederik ud på en lang rejse for at finde noget tryllestøv, der kan gøre søsteren rask.

Ud over at være børnebogsforfatter med en lang række udgivelser bag sig er Martin Vinther Madsen også lærer på Børneskolen på Epilepsihospitalet Filadelfia:

”Når børnene er indlagt på hospitalet, går de i skole på Børneskolen. Så derfor har jeg mødt hundredvis af børn med epilepsi.  Alle der har epilepsi, oplever det på deres helt egen måde. Anfaldene og følgerne af epilepsi er meget forskellige. Mange tror at de er de eneste i hele verden som har epilepsi, andre kan ikke lide at snakke om det, og nogle er flove over eller bange for deres epilepsi. Men fælles for dem alle er at de bare gerne vil være ligesom alle andre, ” udtaler Martin.

I Epilepsiforeningens glæder direktør Per Olesen sig over initiativet: ”Det er et supergodt initiativ, som kombinerer to ting vi synes er meget vigtige. Dels fortæller bogen en rigtig spændende og god historie, som mange børn og unge kan få gode timer ud af at dykke ned i; evt. via højtlæsning af deres forældre. Dels udbreder bogen vigtig viden om livet med epilepsi hos børn, og det kan vi aldrig få nok af.”

Del dit foto på sociale medier

Vær med til at markere epilepsidagen og sprede kendskab til epilepsi ved at dele et foto af dig med et epilepsidags-skilt og tagget #epilepsyday på Facebook, Instagram og Twitter.

Epilepsiforeningen