Epilepsiforeningen kræver mindst 14 feriedage til borgere i botilbud

I sit høringssvar til lovforslag om tilkøb til socialpædagogisk ledsagelse, kræver Epilepsiforeningen, at borgere i botilbud skal have ret til mindst 14 dages ferie

Epilepsiforeningen finder det altafgørende, at muligheden for tilkøb af socialpædagogisk led­sagelse til ferie, bygger oven på en fastsat ret til et minimum på 14 feriedage, som skal gælde for alle borgere i et botilbud.  Det skriver Epilepsiforeningen i sit høringssvar til lovforslaget om tilkøb af social pædagogisk ledsagelse.

Tilkøbsforslaget var oprindeligt en del af lovforslaget om ændringer af servicelovens voksenbestemmelser, men er siden blevet pillet ud og er kommet i et selvstændigt lovforslag.

I høringssvaret tilslutter Epilepsiforeningen sig paraplyorganisationen Danske Handicaporganisationers høringssvar med en enkelt tilføjelse; nemlig at argumentere for et minimum på 14 feriedage.

Landsformand Lone Nørager Kristensen har tidligere udtalt sig kritisk på muligheden for tilkøb: ”Tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse er det samme som brugerbetaling. Det skaber større ulighed. Jeg er med på, at nogle efterspørger denne mulighed, og det er godt for dem, der har råd til at bruge den. Men jeg tror desværre det bliver de færreste. Jeg frygter at dette er starten på et skred, hvor ingen kommuner længere betaler for socialpædagogisk ledsagelse til ferie som en del af et botilbud. Der burde i det danske velfærdssamfund være ret til ledsagelse under ferier på linje med retten til ferie for alle andre mennesker i vores samfund.”

Epilepsiforeningens høringssvar ser sådan ud (det kan også downloades som pdf):

Epilepsiforeningens høringssvar til lovforslag om tilkøb af social­pæ­da­go­gisk ledsagelse

Epilepsiforeningen finder det altafgørende, at muligheden for tilkøb af socialpædagogisk led­sagelse til ferie, bygger oven på en fastsat ret til et minimum på 14 feriedage, som gælder for alle borgere i et botilbud.

For øvrige forhold i lovforslaget tilslutter Epilepsiforeningen sig høringssvar fra Danske Handicap­organi­sationer.

Venlig hilsen
Landsformand Lone Nørager Kristensen

Epilepsiforeningen og DH. Illustration: Fra LEVs kampagnefilm mod tilkøbsforslaget