08.12.2019

Epilepsipatient overså 198 anfald

Langtidsmonitoreringen med et lille implanteret EEG viser, at epileptiske anfald kan blive overset, når patienter selv rapporterer dem i anfaldskalender

De fleste epilepsipatienter holder overblik over deres anfald ved at sætte krydser og mærker i en anfaldskalender. Men selvrapporteringen kan let være misvisende – enten med flere eller færre anfald, end der i virkeligheden har været. Begge dele er alvorligt, fordi den behandlende neurolog, ikke har grundlaget for at vælge den optimale behandling.

Det viser et nyt dansk studie fra Sjællands Universitetshospital, hvor der blev indsamlet EEG data fra 9 patienter, der blev fik målt EEG konstant i sammenlagt 490 dage.

Langtidsmonitoreringen blev foretaget med et lille nyudviklet implantat, der sættes ind under huden bag øret, hvor det opsamler hjernens elektriske bølger – EEG – og oversætter bølgerne via avancerede algoritmer til optælling af en persons anfald både dag og nat i op til et år. I forsøgsperioden var der ingen af de 9 patienter, der følte sig hæmmet i hverdagen hverken i forbindelse med job samt fritidsaktiviteter.

Se vores artikel om implantatet UNEEG 24/7

Et eksempel på patienternes underrapportering er en patient, der under studiet noterede 34 anfald i sin dagbog. Men den nye teknologi viste, at personen faktisk havde haft hele 232 epileptiske anfald i samme periode.

Både under- og overrapportering af anfald kan give seriøse behandlingsproblemer påpeger professor Troels W. Kjær:

”Manglende objektiv viden kan betyde, at medicineringen ikke doseres optimalt og anfaldene dermed ikke kan holdes nede. Det kan medføre nedsat hukommelse og en løbende forringelse af kognitive funktioner som følge af gentagne anfald. Og i værste fald kan anfaldene have et dødeligt udfald. Omvendt vil overbehandling medføre unødvendige bivirkninger,” siger han i en pressemeddelelse fra firmaet bag teknologien.

Hjerneforsker Troels W. Kjær, der står bag forsøget, er professor ved Københavns Universitet og overlæge ved Neurofysiologisk Afdeling på Sjællands Universitetshospital.

Universitetshospitalet har netop købt og indopereret det første UNEEG 24/7 system med den forventning, at de efterfølgende er i stand til at tilbyde en optimeret behandling til deres patienter i fremtiden.

UNEEG medical