01.12.2011

ESAU i boligvanskeligheder

Med penge fra Danina støtter Danske Epilepsiforening Ugandas epilepsiforening, EASU (Epilepsy Support Association Uganda). Dansk Epilepsiforenings rolle er groft sagt at overvåge og støtte arbejdet med at etablere en levedygtig, landsdækkende epilepsiforening i Uganda

De aktuelle udfordringer ESUA står med handler om øgede udgifter til løn og problemer med at skaffe nye lokaler til deres landskontor.

I Uganda står man med store nationale udfordringer. Over det sidste ¾ år er inflationen eksploderet til et niveau på omkring 20 %. Dette medfører store øgede omkostninger for ESAU – målt i ugandiske skilling. Heldigvis er valutakursen på ugandiske skilling i samme periode faldet i forhold til kronen, hvilket betyder, at ESAU i store træk får prisstigningerne dækket af valutakursen. Undtaget på lønningerne, som er angivet i ugandiske skilling. Det siger sig selv, at faste lønninger i ugandiske skilling falder i værdi (man kan få mindre for sin løn), når priserne stiger med op til over 20 %. Der er derfor taget tiltag til at hæve lønningerne, så lønnen bedre følger med prisstigningerne.

ESAU står imidlertid også med et andet problem. Det kontordomicil, hvor ESAU har lejet sig ind ligger i et område, som har udviklet sig positivt, hvilket har fået såvel ejendomspriser som lejeafgifter til at stige. Også ESAUs udlejer har set mulighederne i dette. Udlejeren er en ældre dame, som for at sikre sig økonomisk til sin 3. alder har sat ejendommen til salg, hvor ESAU holder til.

I værste fald skal ESAU fraflytte til marts 2012. ESAU har været varslet om dette i et stykke tid, men har endnu ikke lykkedes med at finde nye egnede lokaler. Samtidig er ESAU så langt fremme i opbygning af helt eget domicil, at det, som i resten af projektperioden er afsat i budgettet til husleje i store tal kunne dække færdiggørelsen af ESAUs egen bygning. Dette kan imidlertid ikke lade sig gøre uden videre, da DANIDA har meget strikse regler omkring investering af projektmidler i ejendom.

Der er imidlertid forsøg fra Landskontorets side på at etablere en dialog om emnet med konsulenten hos DANIDA.