Et unfair servicelov-forslag

Folketinget ligger op til, at handicappede kan tilkøbe ledsagelse på ferier. Det er ikke fair, mener både LEV og Epilepsiforeningen

”Er det fair?”, spørger handicaporganisationen LEV i en kampagne. De peger på, at hvis folketingsforslaget om tilkøb af ledsagelse til ferier bliver vedtaget, vil fem dage i sommerhus for en multihandacppet, der skal have hjælp hele dagen, koste vedkommende 35.000 kr. Mens en som børne- og socialminister Mai Mercado, der ikke behøver at købe hjælp, kan holde samme ferie for 5.000 kr.

image

Lone Nørager Kristensen

Det er ikke fair, mener LEV. Og Epilepsiforeningens landsformand, Lone Nørager Kristensen, er enige med dem.

”Jeg frygter at dette er starten på et skred, hvor ingen kommuner længere betaler for socialpædagogisk ledsagelse til ferie som en del af et botilbud. Der burde i det danske velfærdssamfund være ret til ledsagelse under ferier på linje med retten til ferie for alle andre mennesker i vores samfund,” skriver Epilepsiforeningens formand i et debatindlæg i Nordjyske.

Lovforslaget betyder, at kommunale eller regionale bosteder for blandt andre voksne med udviklingshæmning fremover kan sælge socialpædagogisk ledsagelse til beboere, der ønsker at komme på en ferie eller en kortere udflugt. Forslaget er en del af den nye servicelov, som Folketinget skal i gang med at forhandle.

”Tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse er det samme som brugerbetaling. Jeg er med på, at nogle efterspørger denne mulighed, og det er godt for dem, der har råd til at bruge den. Men jeg tror desværre det bliver de færreste”, skriver Epilepsiforeningens formand.

”Jeg forstår ikke, at politikerne tør åbne for brugerbetaling uden sikring af ledsagelse til dem, der ikke har mulighed for tilkøb. En garanti for et vist minimum af feriedage, som gælder for alle borgere i botilbud. Så kunne man bygge muligheden for tilkøb ovenpå dette minimum.”

(Kilde: LEV og Epilepsiforeningen)