29.03.2019

Faktatjek: Kan hunde snuse sig frem til epilepsi?

I et fransk forsøg snuser fem specialtrænede hunde sig frem til duften af en person, der har haft epileptisk anfald. Men er det epilepsi de dufter, og kan det bruges til diagnosticering?

Hunde kan muligvis lugte sig frem til epileptiske anfald. Det er konklusionen i et nyt studie fra Frankrig, skriver Videnskab.dk og TV2. Men er det helt rigtig?

Hvad viser forsøget?

Lad os først se på selve forsøget, som man kan se en video fra herover.

Med hjælp fra Casey, Dodger, Lana, Zoey og Roo, der alle er hunde trænet til at identificere menneskelige lugte forbundet med sygdomme som diabetes, angst og epilepsi, kunne forskerne teste, om der var en fælles lugt-komponent ved fem personer med forskellige typer epilepsi.

Hundene blev sendt alene ind i et rum, hvor der var syv ens dåser: En enkelt dåse indeholdt en blanding af ånde og sved fra en person under et epileptisk anfald. To andre indeholdt ånde og sved fra samme person efter en sports-session. De sidste fire stammede fra personens almindelige dagligdag. Hundene skulle hver især sniffe sig gennem fem personers lugt-prøver. Hver hund skulle gentage testen med lugt fra én af personerne, derefter holde pause i to timer, og til sidst teste de fire øvrige personers lugt en enkelt gang.

Som man kan se i videoen, så er hunden tydeligt på sporet af dåsen med duften fra personen med epilepsi. Så, som Videnskab.dk skriver, så tyder studiet på, at mennesker har en bestemt lugt tilfælles, når de får et epileptisk anfald, som trænede hunde kan opsnappe.

Kan det bruges til diagnosticering?

I studiets præsentation af resultaterne skriver forskerne, at den nye viden kan bruges til at gøre diagnosticeringen af sygdomme bedre. Det er Jakob Christensen, der er overlæge på Neurologisk Afdeling på Aarhus Universitetshospital, dog ikke helt enig i, siger han til Videnskab.dk:

”De typer epilepsi, de har testet, er forbundet epileptiske anfald, hvor man sædvanligvis ikke er i tvivl ved et anfald. Så jeg har svært ved at se, hvordan det (med hunde, red.) præcis skulle bruges i praksis,” siger han.

”Det revolutionerer ikke vores behandling eller udredning, men sådan er det med forskning: Mange små skridt. Måske kan man i fremtiden få elektroniske sensorer, der kan sidde på patienternes hud, og som kan registrere det, hundene kan lugte, og dermed bruges til at advare patienterne, og forhindre at de kommer til skade ved anfald,” foreslår den aarhusianske epilepsioverlæge.

Er det duften af epilepsi eller duften af stress?

Et andet spørgsmål er, om det er epilepsi, hundene kan dufte eller for eksempel lugten af stress. Læge og ph.d Alexander Fjældstad mener, at det nok er det sidste:

“Det er valideret i mange tidligere studier, at kroppen udsender en anden form for svedlugt i stressede situationer, end når man dyrker sport eller bare går rundt til dagligt”, siger Alexander Fjældstad, der er øre-, næse-, halslæge i Hospitalsenheden Vest og ph.d. ved Flavour Instituttet på Aarhus Universitet.

“Epilepsi må siges at være en stresset situation for kroppen. Derfor er det ikke til at sige, om hundene har isoleret lugten af et epileptisk anfald eller blot reagerer på den specielle lugt, som stress udsender,” påpeger Alexander Fjældstad.

Amélie Catala, der er hovedforfatter på den franske forskningsartikel, anerkender, at stress kan spille en rolle for den karakteristiske lugt, som, forskerne mener, relaterer sig til det epileptiske anfald – men det er en hypotese, mener hun.

“En sygdom vil altid være stressende for kroppene, så det er muligt, at de molekylære veje af stress er involveret, selvom det i højere grad er en hypotese,” siger Amélie Catala og peger på, at den type stress, der opstår under et epilepsianfald, også tænkes at være speciel for netop denne sygdom.

Videnskab.dk og TV2