07.06.2012

Familiesvaghed for psykoser

På baggrund af tal fra det finske patient- og folkeregister har forskere fra Finland og Irland set på forekomsten af epilepsi og psykose (herunder skizofreni og bipolare affektive lidelser) hos en større gruppe forældre og børn. Hvis der hos forældrene havde været epilepsi, var risikoen for at deres barn fik en psykose markant større end hos andre børn. Ligesom forældre, der havde psykose som en del af deres sygehistorie, havde større risiko for at få børn med epilepsi.
Ifølge forskerne peger dette på, at der eksisterer en kompleks sammenhæng mellem de to lidelser og måske endda en fælles genetisk sårbarhed.
Dr. John Krystal, redaktør af Biological Psychiatry, udtaler: "Vi har længe vidst, at bestemte typer af epilepsi var forbundet med psykose Men konstateringen af, at en forældre-historie med psykose er forbundet med en øget risiko for epilepsi hos afkommet styrker formodningen om en fysisk forbindelse mellem de to betingelser.”
(Kilde: ViHS og medicalnewstoday.com)