04.01.2011

Fik du hvad du ønskede dig?

Det synes allerede som nogen tid siden, at julegaverne har byttet forventningsfulde hænder. Vi kender nok allerede vores nytårsforsæt, skriver dem ned, og håber og venter på de positive ændringer, nytårsforsæt tit er fyldt af.
Lad mig dvæle lidt ved julegaverne og skrive om en helt særlig julegave, et medlem har fået. Medlemmet er en kvinde, som i mange år haft epilepsi. Hun er bestemt ikke anfaldsfri, har prøvet utallige præparater, har prøvet mange behandlingssteder og er sat i udsigt, at alle disse anfald og begyndende indlærings og hukommelses-problemer må hun nok bare lære at leve med. Og at behandlings-muligheder efterhånden er udtømte.
Heldigvis er kvinden her udrustet med en sand værktøjskasse. En værktøjskasse med mestringsredskaber, fanden-i-voldskhed, støtte fra husdyr og naboer, støtte fra familie og en jeg-nægter-at-give-op holdning. Hun nægter at finde sig i, at hun bare må lære at leve med alle anfaldene, som efterhånden har gjort, at tingene er ved at være meget svære i hverdagen. Hun insisterer på at blive henvist til et andet sted. Dette sker og hun møder op det nye sted. Hun får at vide, at alle muligheder bestemt ikke er udtømte. Hun sættes på en ”kold tyrker” – og som hun selv siger, er det hårdt, men efter 1 uge er ”den kolde tyrker” taget hjem igen. Nu tror hun faktisk på behandlingen og føler sig i trygge hænder. Hun bliver løbende kontaktet af den nye afdeling – den tidligere afdeling har hun haft svært ved at komme i kontakt med og hun har ventet op mod 3 uger på, at der bliver ringet tilbage, når hun har haft spørgsmål eller har haft anfald.
Jeg hører løbende fra hende. Hver gang jeg åbner mail fra hende, bliver jeg henrykt. Henrykt over hendes glæde og fanden-i-voldskhed og især den opbakning, hun møder på det nye behandlingssted. Som hun både siger og skriver til mig, ”så er det er sgu som at få en julegave.”
Derfor kære alle, som læser dette blogindlæg: Hvis I ikke fik, hvad I ønskede jer til jul, håber jeg, at nytårsforsættet kan indeholde et ønske om positive ændringer, opbakning og en imødekommenhed, som kvinden her har mødt og oplevet.
Rigtig godt nytår.
Lotte Vinther Andersen, sygeplejerske