07.01.2021

Filadelfia aflyser epilepsi-indlæggelser for at aflaste overfyldte hospitaler

Coronasituationen presser nu de sjællandske sygehuse så hårdt, at Epilepsihospitalet er blevet aktiveret som en del af et nødberedskab i regionen. Det betyder at de stiller sengepladser til rådighed for medicinske patienter fra andre hospitalet

I dag (torsdag) modtager Epilepsihospitalet de første 5 patienter fra andre af regionens hospitaler, der er hårdt pressede på grund af det store antal indlagte coronapatienter.

Filadelfia har i første omgang gjort klar til 22 almindelig medicinske patienter fra andre hospitaler. Det betyder desværre, at man har været nødt til at udskyde visse indlæggelser af epilepsipatienter, fortæller Mads Ravnborg, der er sundhedsfaglig direktør på Filadelfia, til TV2 Øst:

”Det rammer alle vores patienter, som er epilepsipatienter fra hele landet, og som vi må skuffe med, at deres indlæggelse ikke bliver lige nu”, forklarer Mads Ravnborg, men tilføjer:

”Er der nogle af vores egne patienter, der har behov for indlæggelse her og nu, så bliver det selvfølgelig hos os og ikke på et regionshospital,” siger han.

Ikke corona-patienter

Patienterne, der nu indlægges på Epilepsihospitalet, er ikke coronapatienter, men patienter med almindelige sygdomme, som er langt i behandlingen:

”Udgangspunktet er, at patienterne, der kommer her, er så tæt på at blive udskrevet, at vi ikke forventer, at der skal ske en masse ting med dem,” fortæller ledende sygeplejerske Signe Madsen til TV2 Øst.

Hvor længe Filadelfia skal bistå sygehusene, afhænger helt af udviklingen i covid-situationen.

”Vi ved ikke noget om varigheden af vores del i beredskabet, men håber selvfølgelig, at det bliver så kort tid som muligt”, siger adm. direktør Jens-Otto S. Jeppesen fra Filadelfia.

TV2 Øst og Filadelfia