11.10.2010

Flere kejsernit end andre

(Oktober 2010)
En ny undersøgelse viser, at kvinder med epilepsi, som får epilepsimedicin, ser ud til oftere at få kejsersnit og hjælp til at sætte fødslen i gang end andre kvinder, ligesom de også har kraftige blødninger efter en fødsel end andre kvinder.

Det er en lille tendens, understreger forskerne, generelt har kvinder med epilepsi kun få fødselskomplikationer. Men undersøgelsen understøtter det faktum, at kvinder med epilepsi ser ud til at have flere problemer i sammenhæng med graviditet end kvinder uden epilepsi.

Undersøgelsen er foretaget blandt 365.000 norske kvinder, som har født mellem 1999 og 2005. 2.805 af de kvinder – eller 0,8 % – havde eller havde haft epilepsi.

"Langt de fleste kvinder med epilepsi har kun en lav risiko for problemer under graviditeten eller for fødselskomplikationer og kan føde på normal vis," siger ledende forsker ved University of Bergen i Norge, Dr. Ingrid Borthen, til Reuters Health i en mail.

Men de havde stadig øget risiko for kejsersnit – især planlagte kejsersnit. Og kvinder, som fik epilepsimedicin, havde mere brug for at få hjælp til igangsættelse af fødslen, og de havde kraftigere blødninger efter fødslen.

13 % af kvinder uden epilepsi fik hjælp til at sætte fødslen i gang mod 19,5 % hos kvinder, som får epilepsimedicin. Hos kvinder, som ikke var på epilepsimedicin, var tallet 14 %. Og 14 % af kvinder uden epilepsi fik foretaget kejsersnit – planlagt eller ej – mod 18 % af kvinder med epilepsi, som ikke fik epilepsimedicin, mens 21 % var på medicin.

Kraftig blødning efter fødslen var også mere almindeligt blandt kvinder som fik epilepsimedicin. 19 % har oplevet det sammenlignet med lidt under 14 % af kvinder uden epilepsi. I tilfælde med kraftig blødning efter fødslen kan epilepsimedicin være årsagen, vurderer forskerne.

Ifølge Dr. Borthen er det ikke klart, hvorfor tallet for kejsersnit – og behovet for hjælp til at sætte fødslen i gang –  for kvinder på epilepsimedicin var særligt stort. Det kan hænge sammen med, at kvinder, som fortsatte deres epilepsimedicin under graviditet, er de kvinder, som formentlig har en sværere epilepsi end kvinder, som ikke fik epilepsimedicin.

Dr. Borthen peger på, at det er muligt, at kvinder, hvis anfald var ringe kontrolleret under graviditeten, med større sandsynlighed fik foretaget kejsersnit og fik hjælp til at sætte fødslen i gang. Dog mangler der information til at undersøge denne tendens.

Det er usikkert, om det er muligt at overføre undersøgelsens resultater til andre lande end Norge, fordi fødselspraksis kan variere fra land til land. Dr. Borthen bemærker, at der i Norge foretages forholdsvis få kejsersnit, som man ser det af tallet 14 % blandt kvinder uden epilepsi. I USA derimod foregår ca. en tredjedel af alle fødsler ved kejsersnit.

(kilde: Videncenter om Epilepsis nyhedstjeneste)