08.11.2012

FOA-medlemmer savner viden

Hvert andet FOA-medlem i hjemmeplejen føler sig ikke godt nok rustet til at opdage symptomer på epilepsi hos ældre, og kun én procent har været på kursus/efteruddannelse i epilepsi. Det viser en FOA-undersøgelse blandt medlemmerne. Novembernummeret af fagbladet FOA Social og Sundhed har bl.a. fokus på ældre og epilepsi Blandt de omtrent 1.000 ældre, der hvert år får diagnosen epilepsi, er det kun 30 procent, der får tydelige symptomer såsom krampeanfald. Langt de fleste har fokal epilepsi med symptomer som f. eks. kortvarig smasken, stirren ud i luften eller forvirring. Men hvis en borger går rundt med ubehandlet epilepsi, kan det få alvorlige følger for den enkelte, forklarer sygeplejerske Birgitte Hanner fra Epilepsiklinikken på Aarhus Universitetshospital til bladet.
Usikkerheden, om hvordan man håndterer ældre borgere med epilepsi, har fået flere i ældreplejen til at henvende sig til Dansk epilepsiforening, der tilbyder kursus til fagpersoner i ældresektoren.
En af dem er social- og sundhedsassistent Zahra Shavandipoor, som for eksempel godt kunne være i tvivl om,  hun måtte give medicin mod epilepsi til en borger, der havde drukket alkohol, eller hvordan hun skulle forholde sig, hvis borgeren fik et krampeanfald, fortæller hun til FOA-bladet:
”Jeg kontaktede så selv Epilepsiforeningen, som fortalte om deres kursus. Min leder går meget ind for faglig udvikling, så hun sagde straks ja,” siger hun og anbefaler kurset til andre: “Det styrker ikke kun fagligheden, men giver også tryghed, både for en selv og for borgeren, når vi ved, hvordan vi skal handle.” Læs om Dansk epilepsiforenings kurser til fagpersoner, der arbejder med ældre.
 Læs vores tema om ældre og epilepsi, hvor man bl.a. kan se og hente et informationsopslag med råd til, hvordan man håndterer ældre med epilepsi. (Kilde: FOA, Social og Sundhed, november 2012)