09.11.2012

Uganda er på vej frem

Den flittige facebook-ven vil måske have set, at jeg netop er vendt hjem fra Uganda. Ikke fordi jeg har været på ferie… Nej, mit besøg i Uganda er en del af mit arbejde som Landsformand for Dansk Epilepsiforening.

Det har en lang forhistorie, ja faktisk har Dansk Epilepsiforening arbejdet sammen med vores partner i Uganda i hen ved 14 år efterhånden.  ESAU hedder vores partner i daglig tale. ESAU er kort for Epilepsy Support Association, Uganda – altså på dansk ”Ugandisk Epilepsiforening”.

ESAU og Dansk Epilepsiforening har arbejdet sammen igennem årene om at opbygge ESAU fra bunden og over det meste af Uganda. Formålet er at skabe en organisation, der giver mennesker med epilepsi et sted at gå hen for at blive hørt. For har man epilepsi i Uganda, er trængslerne mange og byrderne hårde.

I Uganda skønnes det, at ca. 3,4 % af hele befolkningen har epilepsi. Herhjemme er det til sammenligning ca. 1 %. At over 3 gange så mange har epilepsi i Uganda skyldes flere ting, f.eks. udvikler mange epilepsi efter alvorlige malariaanfald.

For 14 år siden var der ingen medicinsk behandling af epilepsi i Uganda, og mennesker med epilepsi – børn som voksne – var derfor henvist til at klare sig selv. Åndebesættelse var den almindelige folkelige opfattelse af epilepsi, og børn med epilepsi blev hyppigt udstødt og forladt.

I dag er det anderledes. ESAU har bredt sig til store dele af landet. Sundhedsvæsenet har anerkendt epilepsi som en sygdom, der skal behandles. Og adgangen til medicin bliver stadigt og løbende bedre. Et helt jordnært eksempel mødte jeg i Gulu (det nordlige Uganda) hvor lederen af et lille sundhedscenter fortalte mig, at inden ESAU etablerede sig i Gulu, havde sundhedscentret 3 patienter med epilepsi. På under to år var tallet steget til 199 patienter, som nu modtog medicinsk behandling mod epilepsi.

Dansk Epilepsiforening blev oprindeligt engageret i Uganda gennem Danske Handicaporganisationer, som har midler til ulandsarbejde. Siden har vi fået et stort projekt finansieret gennem DANIDA. Nu hvor jeg er hjemme igen vil jeg gerne understrege, hvor glad jeg er for, at vi i Danmark har mulighed for at få penge til at hjælpe mennesker med epilepsi i Uganda: Det gør en enorm positiv forskel, og ESAU er snart så veletableret, at de kan klare sig uden helt så meget støtte fra Danmark. Er det ikke en god nyhed?
Af Landsformand Lone Nørager Kristensen