09.11.2012

Ministeren vil tale med DH

Danske Handicaporganisationer (DH) skrev den 21. september et åbent brev til beskæftigelsesminister Mette Frederiksen med en alvorlig kritik af den model til at fastsætte løn til fleksjobbere, som regeringen har foreslået. Ministeren har nu sendt et svar retur. Hun forsvarer sit forslag, men inviterer DH til at deltage i arbejdet med den generelle opfølgning på reformen, som hun vil iværksætte.

I sin kritik af regeringens forslag har DH blandt andet peger på forslaget om, at arbejdsgiveren og fleksjobberen skal kunne aftale at afvige fra gældende overenskomster, hvis arbejdsgiveren vurderer, at fleksjobberen ikke kan arbejde lige så effektivt som andre. Dermed oprettes der en kattelem af uhørte dimensioner, som DH frygter, at mange arbejdsgivere vil bruge til at øve massivt lønpres på fleksjobbere.
(Kilde: DH)