22.09.2015

Forbered dine spørgsmål

Mange oplever, at når de kommer hjem fra konsultationen eller hospitalet, så myldrer det frem med spørgsmål, de ikke fik stillet i situationen. Fx viser en undersøgelse af patientoplevelser, at næsten hver fjerde (24 %) indlagte oplever at komme hjem fra sygehuset og have spørgsmål eller bekymringer, de ikke fik talt med sundhedspersonalet om.
En landsdækkende kampagne på landets apoteker vil i de næste tre uger sætte fokus på, hvordan man som patient får svar på sine spørgsmål. Kampagnen hedder ”Godt du spør’ – en god behandling begynder med en god dialog”.
Til kampagnen er der lavet en spørgeguide, ”Godt du spør’”.  Med guiden i hånden kan man sidde hjemme, få inspiration og i forvejen tænke over, hvilke spørgsmål om sin medicin og behandling, man gerne vil have svar på.
Her er 5 eksempler på gode spørgsmål om medicin:

• Hvor lang tid går der, før medicinen virker?

• Hvilke bivirkninger skal jeg være særlig opmærksom på?

• Jeg får meget medicin på en gang. Kan det ændres?

• Jeg kan ikke sluge så mange piller tre gange om dagen. Kan nogen af dem undværes?

• Jeg tager også noget naturmedicin. Kan det give problemer sammen med min anden medicin?

Det er TrygFonden og Dansk Selskab for Patientsikkerhed, der står bag kampagnen.
Guiden ”Godt du spør´” kan fås på apotekerne. Den kan også hentes gratis på www.godtduspør.dk, hvor der er flere gode råd og hjælperedskaber.
(Kilde: Hej Sundhedsvæsen)