23.09.2015

Musik i epilepsibehandlingen?

Mennesker med epilepsis hjernebølger synkroniserer mere med visse typer musik, end hjernebølgerne hos mennesker uden epilepsi. Det var resultatet af en undersøgelse, der blev præsenteret på American Psychological Associations 123rd Annual Convention. Det kan muligvis få behandlingsmæssig betydning, mener forskeren bag forsøget.
Forskerne på The Ohio State University Wexner Medical Center undersøgte med EEG, hvordan mennesker med epilepsi og mennesker uden epilepsi reagerede på Mozarts sonate for to klaverer  (K. 448) og jazzsaxofonisten John Coltranes ”My Favorite Things”.
De 21 epilepsipatienter fik efter ti minutters stilhed spillet det ene af de to musiknumre, og efter yderligere ti minutters stilhed blev det andet stykke musik spillet. Det var tilfældigt, hvilket musikstykke der blev spillet først.
Dr. Christine Charyton og hendes team kunne se, at musik gav øget hjerneaktivitet,  men frem for alt, så havde epilepsipatienterne hjernebølger – specielt i tindingelappen – en tendens til at synkronisere mere med musikken, end testpersonerne uden epilepsi.
”Resultater overraskede os. Vi havde en hypotese om, at hjernen ville behandle musik anderledes end stilhed,” fortæller Dr. Christine Charyton: ”Vi vidste ikke, om det ville være på samme måde eller anderledes hos mennesker med epilepsi.”
Hun tror ikke, at musik kan erstatte traditionel epilepsibehandling, men den kan måske blive et nyt, anderledes bidrag  til bekæmpelse af anfald sammen med traditionel behandling.
Her kan du se en YouTube-film, hvor Mozarts sonate for to klaverer (k 448) bliver fremført af pianisterne Franziska Glemser og Florian Glemser Her kan du se en YouTube-film, hvor John Coltrane og hans kvartet spiller nummeret  "My Favorite Things" Læs interviewet med Epilepsiforeningens sygeplejerske Lotte Hillebrandt i ”Epilepsi nr. 2, 2015", hvor hun fortæller om epilepsi og alternativ, komplementær behandling og bl.a. nævner musik.
(Kilde: American Psychological Association)