18.03.2011

Forhandlinger om Filadelfia genoptaget

Efter massivt pres fra flere sider blev der i går på foranledning af Sundhedsminister Bertel Haarder afholdt møde mellem Filadelfia, Region Sjælland og Sundhedsministeriet.

På mødet blev man enige om, at genoptage forhandlingerne om Epilepsihospitalet Filadelfias fremtidige økonomiske ramme.

Forhandlingerne forventes at vare ca. 2 måneder.

Dansk Epilepsiforenings formand, Lone Nørager Kristensen, håber, at forhandlingerne munder ud i en permanent og holdbar løsning for Epilepsihospitalets fortsatte eksistens.

Hun udtaler: ”Det er glædeligt at parterne nu igen taler sammen. Patienterne har brug for, at der falder fuldstændig ro om epilepsihospitalets fremtidige eksistens" Hun tilføjer: "Ord gør det jo ikke alene. Det er resultaterne der tæller. Så vi vil som forening følge det videre forløb tæt, og vi vil blive ved med at reagere overfor de ansvarlige politikere. Det her betragter vi som et stærkt tiltrængt pusterum, indtil der foreligger en reel løsning.”

Forud for genoptagelsen af forhandlingerne havde Dansk Epilepsiforening kontaktet ministeren, Folketingets sundhedsudvalg og medierne. Og foreningens nyhed på Facebook startede en lavine af private initiativer. Ud over en heftig debat på Facebook med støtte til Filadelfia var der personer, der kontaktede politikere, andre oprettede facebookgrupper og der blev startet en underskriftindsamling på onlineunderskrift.dk, som på lidt over et døgn samlede flere end 2.500 underskrifter.

Dansk Epilepsiforenings formand siger om de mange initiativer: "Jeg er imponeret, og jeg er sikker på, at det folkelige pres har haft og vil have stor betydning for en positiv udvikling i forhandlingerne."

(Kilde Dansk Epilepsiforening. Læs artikel i Berlingske Tidende. Underskriftindsamlingen på onlineunderskrift.dk)