31.10.2010

Forskere finder sjælden epilepsiform

(Oktober, 2010)
Forskere har fundet en sjælden epilepsiform, autoimun epilepsi, der kan forklare visse tilfælde af epilepsi, som ellers er kategoriseret som epilepsi uden kendt årsag.

Det er i de færreste tilfælde, at man kender årsagen til folks epilepsi. I de tilfælde, hvor der er tale om fokale anfald, som ikke er velbehandlet på medicin, kan den tilsyneladende uforklarlige årsag i nogle tilfælde være, at patienten producerer antistoffer, der gør vedkommende immun over for den medicinske behandling.

Det er forskere ved Institut for Neurologi på Mayo Clinic i Phoenix, der, ved at gennemgå journaler, har opdaget, at nogle af de nævnte patienter har adskilt sig ved at have autoimmune antistoffer i blodet – deraf navnet autoimmun epilepsi.

Da undersøgelsen er lavet på et snævert udvalg af patienter, er der brug for flere undersøgelser for at få et bedre indtryk af, hvor omfattende epilepsiformen er. Forskerne vil også gerne vide mere om, hvilken type patienter der bør testes, og hvordan de skal behandles.

“Selv om vores gennemgang tyder på at autoimmun epilepsi er sjælden, bør behandlere måske overveje at undersøge patienten for disse antistoffer, hvis de behandler patienter med fokale anfald af ukendt årsag og som ikke reagerer positivt på epilepsimedicinsk behandling,” udtaler undersøgelsesleder Matthew Hoerth, MD.

(Kilde: Videnscenter for epilepsis nyhedsovervågning)