Forskere: Patienter med epilepsi kan have gavn af muskelafspændingsøvelser

En amerikansk undersøgelse tyder på, at progressive muskelafspænding kan reducere depression og forbedre søvnen og livskvaliteten hos mennesker med epilepsi

I progressiv afspændingsøvelser går du kroppen igennem kropsdel for kropsdel. Først spænder du op i musklerne, så holder du spændingen et øjeblik og slapper så af. Når du slapper af fokuser du på at mærke forskellen på den spændte og den afslappede muskel. Stockfoto: Pexel

Af Per Vad
pervad@epilepsiforeningen.dk

En undersøgelse i Pittsburgh USA af virkningerne af progressive muskelafslapningsøvelser hos patienter med epilepsi viste et tydeligt fald i depressive symptomer, forbedret søvn og forbedret livskvalitet.

“Progressiv muskelafspændingsøvelse gør det muligt for individer at mærke forskellen mellem spændinger og afslappethed og lærer individer at slappe af på egen hånd. Det giver også afslapning og fred, mens det reducerer fysiske og følelsesmæssige spændinger,” skriver forfatterne til undersøgelsen, der har været præsenteret i det epilepsifaglige tidsskrift Seizure.

Progressiv muskelafspænding er udviklet af amerikaneren Edmund Jacobsen i 1920erne og består af en fysisk og en mental komponent.  Idéen bag øvelserne er ret enkel: Du går din krop igennem kropsdel for kropsdel. Først spænder du op i musklerne. Så holder du spændingen et øjeblik. Og bagefter lader du dem slappe af. I de perioder, hvor der slappes af, er fokus på at mærke forskellen på den spændte muskel og den afslappede muskel.

Selve undersøgelsen

I den amerikanske undersøgelse deltog 70 deltagere patienter med epilepsi. Deltagerne blev opdelt i to grupper, hvor patienterne i den ene gennemgik 12 progressiv muskelafspændings øvelser, 3 dage om ugen, i 4 uger. Mens kontrolgruppen ikke lavede øvelser.

Når man bagefter målte på deres score på skalaer for søvnkvalitet, depression og livskvalitet var tallene klart bedre for patienterne, der dagligt havde lavet 30 minutters afspændingsøvelser, end for kontrolgruppen.

Selvom undersøgelsen kun omfatter patienter fra et enkelt hospital, og der kun deltog patienter med WhatsApp på deres smartphone, tør undersøgelsens forfattere, at visse patienter med epilepsi kan have glæde af progressiv muskelafspænding.

Prøv progressiv muskelafspænding

Hvis du selv vil prøve progressiv muskelafspænding er der nedenfor en video, der guider dig gennem en øvelse. Og hos DGI har vi fundet denne øvelse:

• Læg dig godt til rette – f.eks. på en måtte. Gerne på ryggen med arme langs siden og håndfladerne op. Tag et par dybe vejrtrækninger ned i maven. Mærk, at maven fyldes med luft, og dine ribben bevæger sig ud til siden. Tag 10 dybe vejrtrækninger for dig selv.
  • Du skal nu lave en øvelse, hvor du går hele kroppen igennem og skiftevis spænder og slapper af i musklerne. Husk at trække vejret stille og roligt undervejs.
  • Begynd langsomt at lægge mærke til dine fødder, som har luft omkring sig. Jeg tæller ned fra 3, herefter spænder du i dine fødder alt det, som du kan: 1, 2, 3. Mærk hvordan du slapper af i dine fødder.
  • Herefter flytter du fokus til dine lægge og spænder dem på 3, 2, 1, spænd alt det, som du kan. Tag en dyb indånding, pust ud.
  • Dine lår og baller skal du nu spænde på 3,2,1.
  • Nu prøver du at spænde begge ben på samme tid – helt nede fra tæerne og op til hoften. Du må gerne spænde dine ben så meget, at de løfter sig fra gulvet. 3, 2, 1 spænd. Tag en dyb indånding, pust ud.
  • Du bevæger dig nu op langs rygsøjlen.
  • Tænk på alle de muskler, som passer på din ryg. Muskler omkring din lænd, skulderblade og alle dine mavemuskler.
  • Spænd nu i dine mavemuskler og rygmuskler, som om du vil samle alle muskler tæt ind til rygsøjlen: 3, 2, 1 nu spænd. Tag en dyb indånding, pust ud.
  • Nu skal du spænde begge ben, mavemuskler og rygmuskler på samme tid: 3, 2, 1 nu.
  • Dine arme er ned langs siden af din krop. Prøv at sprede dine fingre fra hinanden så meget som muligt. Så skal du spænde dine arme, så de løfter sig fra gulvet: 3, 2, 1 nu.
  • Nu prøver du at spænde fødder, lægge, lår, baller, mavemuskler, rygmuskler og dine muskler i armene på samme tid: 3, 2, 1 nu. Tag en dyb indånding, pust ud.
  • Prøv en gang til; måske fødder og hænder løfter sig fra gulvet. 3, 2, 1 nu.
  • Du er nu nået til ansigtet: Spænde i alle muskler, som er i dit ansigt. Det er helt i orden, at lave en grimasse, mens du spænder. Klar: 3, 2, 1. Spænd. Tag en dyb indånding, pust ud.
  • Det sidste du skal gøre er, at spænde alle dine muskler i kroppen: Fra musklerne nede ved dine tæer, langs dine fødder, lægge, lår, baller, mavemuskler, rygmuskler og dine muskler i armene, muskler langs rygsøjle, nakke og hele vejen omkring dit kranie og over dit ansigt.
  • Alle disse muskler skal du spænde på samme tid.
  • Klar, parat: 3, 2, 1 spænd. Slap af. Dyb indånding og udånding. Klar, parat: 3, 2, 1 spænd. Slap af. Dyb indånding og udånding. Klar, parat: 3, 2, 1 spænd. Slap af. Dyb indånding og udånding.

Progessiv afspændingsøvelse fra Mindhelper

Seizure, februar 2023 og DGI og Mindhelper