06.03.2023

Iværksætter med epilepsi prøver at skaffe støtte til videreudvikling af epilepsi-app

Jakob Junker Jeppesen er manden bag appen ”MyEpi”, der har til formål at detektere epileptiske krampeanfald og holde styr på anfaldshistorikken. Jakob har allerede nu startet en crowdfunding kampagne, hvis formål er at finansiere videreudviklingen af appens kommende funktion: MyEpi medicin-alarmen.

Teamet bag MyEpi, som består af Jakob (øverst til venstre), Steffen (øverst til højre), Carsten (nederst til venstre), Daniel (nederst i midten) og Camilla (nederst til højre). Foto: MyEpi

”MyEpi” består af en mobil-app til iOS, hvor man manuelt og automatisk kan logge sine anfald i anfaldskalenderen. Appen består yderligere af en selvstående smartwatch-app til Apple Watch, som er fuldt integreret med mobil-appen. Tanken med appen er, at den på baggrund af sensor-teknologierne i Apple Watch, automatisk detekterer epileptiske krampeanfald. Når Apple Watch detekterer et anfald, får patienten mulighed for at annullere anfaldet på Apple Watch, hvis det er et falsk detekteret anfald. Hvis ikke det sker inden timeren går i 0, vil tilknyttede kontaktpersoner (mor, far el.lign.) kontaktes via opkald og SMS med GPS-lokation og rutevejledning til, hvor patienten befinder sig.

I dag står MyEpi Version 1 snart klar til download i App Store. Første version af appen kommer til at indeholde den automatiske anfaldsregistrering baseret på krampelignende bevægelser og den specialdesignede anfaldskalender med patientspecifikke spørgsmål, hvor patienten kan sende sin anfaldshistorik til sin læge forud for en lægekonsultation. Formålet med anfaldskalenderen er at skabe en mere effektiv lægekonsultation.

Jakob og teamet bag ”MyEpi” har dog store ambitioner og planer for, hvor de skal tage MyEpi hen. Så næste skridt på vejen for MyEpi er at komme i mål med en crowdfunding-kampagne, der har et mål på 50.000 kr. i forbindelse med lanceringen af appen i App Store.

Hvis du vil støtte kampagnen, kan du her se, hvordan du kan støtte MyEpi

Trak ikke vejret i flere minutter

Efter et foredrag i maj 2017 med stifteren af Just Eat, Jesper Buch, fik Jakob smag for iværksætteri. Han vidste allerede dengang i en alder af blot 16 år, at han i fremtiden ville udvikle et produkt, som havde til formål at gøre en forskel for en del af befolkningen.

I 2019 startede Jakob på Frederikshavn Handelsskolen på studieretningen ”Iværksætteri”, hvor han igennem innovationsforløbet Company Programme fik ideen til ”MyEpi”. Det skyldes at selvsamme år, som Jakob fik passionen for iværksætteri, blev han diagnosticeret med epilepsi. Han kender derfor på egen krop til de udfordringer og behov som man kan have, når man har epilepsi helt tæt på livet.

Da Jakob blev student i sommeren 2021 stod han med valget om at gå den traditionelle vej og søge ind på universitetet eller jagte iværksætterdrømmen. Hvor andre normalt tager et sabbatår, valgte Jakob at tage et “startup-år” for at jagte iværksætterdrømmen. Det skyldes både passionen for iværksætteriet og den tætte relation til projektet, men også at han lige havde haft et voldsomt anfald, hvor han så at en app, som det han arbejder med potentielt kunne have gjort en stor forskel. Jakob kan ikke selv mærke, når et anfald er på vej, og pludselig faldt han om ude på toilettet og trak ikke vejret optimalt i hele 7 minutter. Heldigvis var hans mor hjemme og fik tilkaldt en ambulance Jakob fortæller dog selv, at hvis han havde været alene, kunne det være endt fatalt.

Epilepsiforeningen og IDA Crowdfunding