25.05.2010

Fremtiden er lige nu!

I den kommende weekend har Epilepsiforeningen landsmøde. ”Nå ja” tænker man. ”Det sker jo hver andet år – hvad interessant er der vel i det?” Men det er interessant. For selvom landsmødet på overfladen måske blot ligner en ceremoni, vi har haft masser af gange før, så er det faktisk et meget væsentligt landsmøde.
På landsmødet fastlægger vi den kurs, som kommer til at gælde for foreningen de næste to år frem. Og det bliver en særdeles vigtig kurs, for meget lidt af den baggrund Epilepsiforeningen arbejder på i dag, kan forudses to år frem.
Hvis du har fulgt Epilepsiforeningens hjemmeside og blog de sidste 6 – 8 uger har du sikkert bidt mærke i, at vi har været oppe på mærkerne i et forsvar af tilbud og rettigheder, som mennesker med epilepsi i dag nyder godt af. Alt i den velfærdspolitiske virkelighed, som vi hidtil har taget for givet, synes at være i spil for tiden.
Vi bør som forening være meget bevidst om den rolle vi spiller i samfundet. Vi tilhører samfundets ”3. sektor”. Det offentlige og det private udgør de to andre sektorer. Epilepsiforeningen har med sine tilbud til medlemmer, rådgivning, kurser, informationsindsats overfor offentligheden og ”vagt-hundsrollen” over for såvel det offentlige som private erhvervsliv væsentlig og direkte betydning for alle, som er berørt af epilepsi. Og hvis ikke Epilepsiforeningen tager den rolle på sig, er der meget som ikke bliver løftet! Hvis ikke Epilepsiforeningen holder øje med vilkårene for ansættelse og fyring i det private eller det offentliges fortolkning af regler og tilskud – så mangler mennesker med epilepsi både en vagthund og en fortaler.
Weekendens landsmøde er vigtigt, fordi det vil afstikke kursen for de kommende to år. Vi beslutter os på landsmødet for hvem, der skal stå i spidsen for foreningen og hvilke opgaver vi vil løfte. Derfor er landsmødet ikke blot en ceremoni, der også giver anledning til en god fest, men derimod en manifestation af, at Epilepsiforeningens fremtid – den starter nu!
Af Lone Nørager Kristensen, Landsforman