19.05.2010

Medicinpriser: Når usikkerheden kommer snigende

Sundhedsminister Bertel Haarder har på det seneste været i medierne med et budskab om, at patienter fremadrettet kun skal kunne få tilskud til den billigste medicin. Det har givet avisoverskrifter som Politikens "Tusindvis må skifte medicin” d. 17. maj.
Nu er det jo sådan for nogle mennesker, der er i medicinsk behandling for epilepsi, at det med at skifte præparat i tide og utide ikke er en god idé. Det er også derfor, at mennesker med epilepsi er blandt dem, der hyppigst bevilliges forhøjet medicintilskud (noget man skal søge om hos Lægemiddelstyrelsen): Der er en del, som ikke tåler hyppigt at skifte medicin, og hvor skift mellem præparater er et usikkert hasardspil med behandlingen.
Det er ret uklart, hvad Bertel Haarder præcist mener, når han siger som han gør. Er det bare en understregning af den allerede gældende lov på området om, at apoteket skal udlevere det billigste præparat? Eller er han ude i et helt andet ærinde?
For at dæmpe den usikkerhed en sådan udmelding skaber hos mange med epilepsi, har vi skrevet til Bertel Haarder, og har bedt ham redegøre nærmere for hans forslag. Vi har også bedt ham tage stilling til netop epilepsi-patienternes problemstilling omkring medicinskiftet.
Når svaret kommer, bringer vi det naturligvis videre, ligesom vi følger op på sagen, som for Dansk Epilepsiforening er helt klar: Vi accepterer ikke, at der på grund af medicinpriser spilles hasard med epilepsibehandlingen hos den enkelte!
Af Lone Nørager Kristensen, landsformand