13.06.2015

Frivillige mister 111 mio.

Den manglende regulering oven på liberaliseringen af spilmarkedet vil i år koste Foreningsdanmark 111 millioner kr. Og det er penge, alle frivillige foreninger – fra spejdere til patientforeninger – har hårdt brug for.
På vegne af 800 foreninger, der modtager spilmidler, og flere millioner foreningsaktive har fire foreningsformænd sendt et brev til alle valgets partiledere. En af formændene er Thorkild Olesen fra Danske Handicaporganisationer – en paraplyorganisation hvor Dansk Epilepsiforening er med. De andre formænd er Søren Møller, DGI, Signe Bo, Dansk Ungdoms Fællesråd og Niels Nygaard, Danmarks Idrætsforening:
"I 2010 blev spilmarkedet liberaliseret, og Folketinget vedtog en ny model for udlodning af midler til os overskudsmodtagere. En forudsætning for vedtagelsen var, at modellen skulle evalueres senest med udgangen af 2014. Det er ikke sket endnu," skriver de og fortsætter:
"Alene i år står det frivillige Foreningsdanmark til at miste 111 mio. kr. – et tab der kun vil vokse sig større år for år. Det er 111 mio. kr. mindre til spejderne, badmintonspillerne ude i de lokale klubber, sociale indsatser og kulturelle projekter. Faldet skyldes den måde modellen for udlodningen er skruet sammen på."
Der spilles mindre lotto og mere på de liberaliserede spil, som staten har stigende indtægter på, uden at Foreningsdanmark får tiltrækkelig glæde og gavn af det. De fire foreningsformænd er klar over, at problemet kræver en overordnet politisk løsning, der involverer flere ministerier. Derfor spørger de partilederne, om de efter valget vil sikre, at lovgivningen ændres, således at tilskud via udlodningsmidlerne genoprettes?
De her midler har også stor betydning for Dansk Epilepsiforening. Direktør Per Olesen udtaler: ”Vi bakker fuldstændigt op om initiativet. Danske Epilepsiforening er meget afhængige af de her midler, så vi kan opretholde en stribe vigtige aktiviteter for vores medlemmer. I mine øjne er det paradoksalt at man i alle samfundets led – også fra politiske hold – i stigende grad taler om at de frivillige foreninger landet rundt skal gøre en stadig større indsats på en lang række områder, når man samtidig på den her måde saver i den gren som skal muliggøre det. Det hænger simpelthen ikke sammen.”   Læs brevet her (Kilde: DH)