01.08.2010

Ginkgo biloba og epilepsianfald

Ginkgo biloba kan udløse epileptiske anfald hos forsøgsdyr, og forskere advarer personer med epilepsi om risikoen for anfald forårsaget af naturlægemidlet.

Ginkgo biloba er et af verdens mest solgte naturlægemidler. Det udvindes af blade fra Ginkgo biloba træet (også kendt som tempeltræet). Ginkgo biloba – og en række produkter der, indeholder Ginkgo biloba – må sælges som naturlægemidler i Danmark, da Lægemiddelstyrelsen har godkendt det til behandling af fx kolde hænder og fødder. Mange tager Ginkgo biloba-produkter i håb om, at det også kan hjælpe mod depression, hukommelsesproblemer og andre lidelser, selv om den videnskabelige dokumentation for at det skulle hjælpe er meget begrænset.

Nu har to tyske forskere identificeret en kemisk forbindelse i Ginkgo, kaldet ginkgotoxin, der kan udløse epileptiske anfald hos forsøgsdyr. Forskerne mener, at det sandsynligvis også kan fremprovokere anfald hos mennesker. Deres forskningsresultat har været præsenteret i Journal of Natural Products.

Ginkgotoxin påvirker vitamin B6, som kroppen skal bruge for at opbygge GABA, der er hjernens vigtigste hæmmende neurotransmitter. I laboratorieforsøgene kunne effekten af ginkgotoxin modvirkes ved også at give forsøgsdyrene vitamin B6.

Ifølge de to tyske forskere, Leistner og Drewke, kan Ginkgo biloba også få leveren til at metabolisere epilepsipræparater hurtigere, så medicinniveauet i blodet bliver lavere, end den bør være. Personer med epilepsi bør være opmærksomme på risikoen for, at Ginkgo biloba kan være årsag til epileptiske anfald, mener de to forskere og peger på, at selvom et stof er ”naturligt”, så kan det godt være forbundet med risici.

(Kilde: epilepsy.com og gigtforeningen.dk)