27.07.2010

Husk lige stesoliden

Her er en sommerhistorie fra rådgivningen: En mor ringer til foreningen. Familien har netop tegnet et familie abonnement og kontakter foreningen da de vil opgive oplysninger om ”min epilepsi”.
Vi får en snak om deres barns epilepsi. Under snakken fortæller mor om en rejse familie har været på. En ferie hvor de har tilbagelagt rigtig mange kilometer i luften, i rigtig mange timer. Familiens rejse starter tidligt på dagen og nattesøvnen er blevet afbrudt tidligere end vanligt.
Om bord på flyet, sker der det værst tænkelige: Barnet udvikler et krampeanfald som ophører efter 3 minutter, men gentager sig desværre efter kort tid. Barnet har svært ved at komme ud af krampen. Barnets læge har desværre ikke  nået at udfylde en medicinattest som dokumentation på , at barnet har epilepsi og gerne må medbringe anfaldbrydende medicin i håndbagagen. Familien har derfor  i dette tilfælde ikke stesolid ved hånden. Heldigvis klinger anfaldende af, og familien får en anden plads i flyet hvor barnet kan sove uforstyrret.
Når man skriver sin huskeliste med badedyr, solcreme, badetøj og bøger til ferien, er der også en huskeliste at hente på epilepsiforeningens hjemmeside om gode råd når du rejser ud i sommerlandet eller til andre fjerne himmelstrøg.
Rigtig god og sikker sommer- og husk lige stesoliden.
Af Lotte Vinther Andersen, sygeplejerske