25.07.2010

Når kæden hopper af..!

Vi så det tydeligt. Andy Schleck i gult. Holdkaptajn for Bjarne Riis’ cykelhold. Foran i løbet. Og så… Et lille hul i vejen. Kæden, der hopper af. Det aggressive tråd i pedalerne, som bliver brudt. Konkurrenterne som spurter forbi opad, mod mål, mod sejren.
Eller vores udenrigsminister. I fly på vej til konference i Afghanistan. Med et møde med Hilary Clinton i vente. Og så… landingsforbud. Omdirigering. Overflyvningsforbud. Og til sidst: Afbud.
At det ikke altid går, som man planlægger, er en almen-menneskelig erfaring. Vi har alle prøvet det i en eller anden udstrækning. Af og til rammer vi et bump i vejen, så kæden hopper af. Det er ærgerligt, når det sker. Men som regel accepterer vi det, rejser os op, besigtiger skaderne og sætter i gang igen for at indhente det forspildte.
Som formand for Dansk Epilepsiforening møder jeg nærmest dagligt mennesker, som livet har givet bump på vejen, der er større end det de fleste andre oplever.
Epilepsi og alle de udfordringer og kampe epilepsien bringer med sig kan sjældent forudses eller forebygges. Det er et alvorligt ”bump” på livets vej, som griber omfattende ind i de planer, man havde. Og langt de fleste formår alligevel at holde sammen på sig selv og sine kære og få lagt en ny plan. Derfor er det så vigtigt for Dansk Epilepsiforening, at vi er til stede, når andre lægger yderligere forhindringer på vejen: Når kommunerne ikke vil støtte og stille hjælpe til rådighed. Når regeringens lovforslag lægger op til ødelæggelse af hidtil rimelige vilkår for at få familielivet til at fungere. Når offentlige spareplaner som det første slår ned på de svageste.
Lige nu er de politiske fronter er ikke så aktive og debatten er forstummet for en tid på grund af sommerferien. Det giver heldigvis tid til bl.a. at være på sommerlejr med 125 glade og livsbekræftende mennesker, hvor det at have et handicap som f.eks. epilepsi ikke marginaliseres og politiseres. Hvor alle har værdi i sig selv, og hvor alle har øje for den værdi. Det giver inspiration og motivation til et efterår, hvor vi gennem Dansk Epilepsiforening igen vil arbejde på at jævne unødvendige menneskeskabte ”bump” af vejen.
Fordi selvom kæden ind imellem hopper af for os alle, er der jo ingen grund til at stræbe efter det!
Af Lone Nørgaard Kristensen, Landsformand