03.08.2010

Naturmedicin mod epilepsi

På Københavns Universitet arbejder Anna Jäger, ph.d. med at undersøge sydafrikansk naturmedicins virkninger på sygdomme i især centralnervesystemet. Hun har særlig fokus på epilepsi, depression og hukommelsesproblemer som Alzheimers.

Når det gælder epilepsi, var udgangspunktet 40 planter fra Sydafrika, der alle er undersøgt i petriskåle. En plante arbejder de nu videre med for at isolere de aktive stoffer i planten, der virker mod epilepsi i dyreforsøg.

Anna Jäger boede under arbejdet med at lave sin post.doc på et universitet i zululand for videnskabeligt at undersøge planter fra landets arsenal af naturmedicin. Hun har sin viden om, hvordan zuluerne og andre sydafrikanere selv traditionelt bruger naturmedicin, fra da hun i 1993 flyttede til University of KwaZulu-Natal i Pietermaritzburg i hjertet af zululand for at bo der i ni år.

For i første omgang at kunne finde frem til planterne med mulige medicinske virkninger, arbejder Anna Jäger sammen med University of KwaZulu-Natal i Pietermaritzburg: "Man skal have viden om, hvad det er for nogle planter. Viden kan man også få fra healerne. Desuden er der allerede beskrevet en hel del om planterne i artikler og bøger," fortæller hun. Endelig skal man have en botaniker, der går ud og finder planterne og sikrer, at det er den rigtige planteart.

(Kilde: uniavisen.dk/videnskab )