09.08.2012

Glutenallergi og epilepsi

En svensk undersøgelse har bekræftet, at der kan være en lille sammenhæng mellem cøliaki (gluten-allergi) og risikoen for at få epilepsi.
Ved at sammenligne personer fra store patientdatabaser fandt svenskerne frem til, at hos patienter med cøliaki var risikoen for senere i livet at få epilepsi 92 pr 100.000 person-år, for patienter uden cøliaki var den kun på 27 pr 100.000 person-år. Så det er meget små tal.
Man regner med at op mod 1 % af befolkningen har cøliaki. Det er en kronisk tyndtarmssygdom, der er delvist arvelig. Den kaldes populært for gluten-allergi, da den udløsende faktor er et kornprotein, der især findes i gluten fra hvedemel. Symptomerne ved cøliaki er typisk rigelig tarmluft, tynde afføringer og underernæring. Hvis en person med cøliaki indtager en gluten-fri kost forsvinder symptomerne som regel.
Den svenske undersøgelse underbygger, at der for nogle epilepsi-patienter kan være en sammenhæng mellem epilepsien og kosten. Dette ser man også hos de, der behandles med ketogen diæt, der intet har med gluten at gøre, men hvor epilepsi behandles ved at ændre barnets kost radikalt.
Forskerne understreger, at emnet kræver mere forskning, men peger på, at forskningsresultaterne med tiden kan få betydning for udbuddet af behandlingstilbud til personer med nydiagnosticeret epilepsi.
Dansk Epilepsiforenings sygeplejerske og faglige konsulent Lotte Hillebrandt udtaler, "Det er positivt, man generelt er begyndt at se mere på mulige sammenhænge imellem kost og sygdomme, men som udgangspunkt er det altid godt at følge de  "8 kostråd"  også når man epilepsi.
I øvrigt anbefaler hun, at man drøfter med sin behandler, hvis man har mistanke om en mulig glutenallergi.

(Kilde: Epilepsy Therapy, Astma-Allergi Danmark og Dansk Epilepsiforening)