17.06.2015

God valgdag i morgen

Af Lone Nørager Kristensen, landsformand, Dansk Epilepsiforening
Så er det i morgen, at vi skal til stemmeurnerne. Ifølge meningsmålingerne står det stadig helt lige, så det er svært at sige, om Danmarks næste statsminister hedder Helle eller Lars. (Men der skal ske noget særligt, hvis han eller hun hedder noget helt tredje).
Dansk Epilepsiforening er en upolitisk forening i den forstand, at vi hverken anbefaler eller har et særligt tilhørsforhold til et bestemt politisk parti. Vores fokus er mennesker med epilepsi, og på den baggrund vil vi samarbejde med alle, der ønsker at fremme den sag. Men set i det lys skal det da ikke skal være nogen hemmelighed, at der er partier i folketingssalen, som vi synes er mere lydhøre over for epilepsi-sagen end andre.
Vi har naturligvis fulgt valgkampen tæt og også forsøgt at få den til handle om andet og mere end flygtninge og slagsmålet mellem Helle eller Lars. For at blive lidt klogere på, hvad de forskellige partier mener om områder, som er vigtige for mennesker med epilepsi, har vi i løbet af valgkampen stillet spørgsmål til partiernes ordførere på forskellige områder. Vi har stillet spørgsmål til ordførerne på sundhed-, arbejdsmarked-, uddannelse- og socialområdet. Desværre er det langt fra alle partier, som har ønsket at svare, men der er stadig mulighed for at blive klogere på, hvad nogle partier mener om udvalgte spørgsmål. Du finder link til spørgsmål og svar fra politikerne her. Herudover vil jeg gerne gøre lidt reklame for en kandidattest, som Socialpædagogernes landsforbund har lavet. Den er særlig interessant, fordi den fokuserer på det sociale område –og også indeholder spørgsmål om handicap. Socialpædagogerne har spurgt alle kandidater i landet, så uanset hvor du bor, er der mulighed for at se, hvilken kandidat der ligger tættest på ens egne holdninger. Du finder den sociale kandidattest her. Tilbage står bare at ønske: God valgdag til alle jer, som har epilepsien tæt inde på livet.