13.06.2013

Handlingsplan om epilepsi

Dansk Epilepsiforening har netop udgivet ”National Handlingsplan om Epilepsi 2013” med 16 konkrete anbefalinger, der kan ændre hverdagen for mange tusinde mennesker med epilepsi.

I en pressemeddelelse udtaler Dansk Epilepsiforenings landsformand, Lone Nørager Kristensen: ”Dansk Epilepsiforening arbejder helt overordnet for den bedst mulige behandling og færrest mulige begrænsninger i hverdagen for mennesker med epilepsi. Her er foreningens bud på, hvordan man kan løfte den opgave på en række felter.”

”Vi ved, at der findes en række behandlingsmæssige og sociale udfordringer, når man har epilepsi. Mange af disse udfordringer er af tværfaglig eller tværsektoriel karakter. Derfor samlede vi i jubilæumsåret 2012 et stærkt hold af patientrepræsentanter og fagpersoner fra alle sektorer: Sundheds-, undervisnings-, uddannelses-, beskæftigelses-, handicap- og socialsektoren, og bad dem komme med deres bud på brændpunkter og løsningsmuligheder på forskellige udvalgte problemstillinger på epilepsiområdet.  Resultatet er handlingsplanens 16 anbefalinger.”

”Hver dag får i gennemsnit 12 danskere konstateret epilepsi. Ca. 50.000 danskere har epilepsi, og en tredjedel af dem kan ikke gøres anfaldsfri".

"Uanset om de er anfaldsfrie eller ej, så møder mennesker med epilepsi større eller mindre begrænsninger i deres hverdag.  Så det er let nok at pege på problemer. Men her kommer Dansk Epilepsiforening med nogle bud på løsninger, for løsninger vil vi altid lede efter. Og det er bestemt ikke uopnåelige ting set med vores briller.”

”Vi skal huske på, at de samlede årlige omkostninger til epilepsi løber op i næsten 6 milliarder kr. Det er især de indirekte socialøkonomiske omkostninger, der gør epilepsi til en omkostningstung sygdom. Så der bør være fokus på hvordan man bedst kan støtte op om, at mennesker med epilepsi inkluderes bedre i alle samfundets strukturer.”

”Vi håber, at handlingsplanen vil blive positivt modtaget, og at alle fagpersoner og instanser, der er i berøring med mennesker med epilepsi, vil være åbne for en dialog om handlingsplanens anbefalinger. For Dansk Epilepsiforening bliver det her den rettesnor vi arbejde for og efter de kommende år,” siger landsformanden.

Læs stort tema om handlingsplanen om epilepsi

Hent ”National Handlingsplan om Epilepsi”

(Kilde: Dansk epilepsiforening)