19.06.2012

Havarikommission spreder fordomme

Dansk Epilepsiforening beder nu Havarikommissionen om at opdatere deres viden om epilepsi. Det sker efter, at kommissionen har udsendt en rapport fyldt med forhastede konklusioner og gamle, kulørte udtryk.
I september måtte et fly fra Danish Air Transport nødlande, fordi kaptajnen fik et krampeanfald. Der er ingen der ved, hvorfor kaptajnen fik et anfald. Men det har ikke forhindret Havarikommissionen i at konkludere, at der var tale om et epilepsirelateret generaliseret krampeanfald.
Men Jesper Rungholm, der er chef for Danish Air Transport, siger til Politiken: »Man har ikke kunnet finde frem til en årsag, og derfor har man ikke kunnet behandle og kan heller ikke sige, om det kommer igen.”

Alle mennesker kan af en eller anden grund få et "anfald". Det er kun hvis anfaldet gentager sig, at man begynder at tale om mulig epilepsi. Og det kræver så yderligere undersøgelser som fx en EEG, før man med nogenlunde sikkerhed kan stille diagnosen epilepsi.
Men Havarikommissionen har valgt at se stort på den gængse definition af epilepsi og på neurologisk praksis. De har tværtimod kastet sig over en øjensynlig tilfældig hjemmeside, netpatient.dk, og fundet en 15 år gammel tekst om generaliserede anfald, og de har ukritisk kopieret og brugt hele den farverige, forældede tekst som Bilag A i deres rapport, der blev offentliggjort for nylig, den 14. juni.
På den baggrund har Ekstra Bladet, Politiken, Information, Børsen, Avisen.dk, TV2.dk og andre medier givet historien vinklen: "Det var et voldsomt epileptisk anfald hos flykaptajnen, der tvang en snarrådig styrmand til at nødlande et fly med 90 danske soldater den 29. september 2011 i Turkmenistan."
Havarikommissionens rapport har nu grundigt spredt den fordom at alle anfald er lig med epilepsianfald. De har i rapporten – og i flere af medierne – også vakt forvirrende og fordomsfulde begreber, der ellers var gået af brug for mange år siden, til live igen.
Havarikommissionen skriver fx, at generaliserede krampeanfald tidligere ”benævntes i dansk folkemunde "ligfald"." Det er et ord, der ikke har været brugt i over hundrede år.
Kommissionen fortæller også: "Tidligere anvendtes ofte den såkaldte "krampepind", en spatel omviklet med gaze eller hvad man ellers havde ved hånden, for at forhindre tungebid." Begrebet ”krampepind” har oftest været brugt i fortællinger om Cæsars mulige epilepsi, da han eftersigende havde sådan en anordning.
Og det der i nutidig terminologi hedder tonisk-klonisk generaliserede anfald, henviser kommissionen til som ”grand mal.”
Dansk Epilepsiforening har i år 50 års jubilæum. I et halvt århundrede har foreningen med seriøs information bekæmpet den slags fordomme og vrøvlebegreber, som Havarikommission nu har spredt ud over hele den danske presse.
Kaptajnen slog hovedet i forbindelse med sit anfald, men der ud over kom heldigvis ingen til skade under den dramatiske hændelse. Indtil videre har kaptajnen ikke fået lov til at flyve igen, da der ikke er fundet nogen forklaring på det enkeltstående anfald, der skete for ni måneder siden.
På baggrund af Havarikommissionens manglende seriøsitet og lemfældige omgang med begreber, har Dansk Epilepsiforening nu rettet henvendelse til kommissionen for at bede dem ændre sproglig praksis, samt opdatere deres viden om epilepsi. Dansk epilepsiforening stiller samtidig sin egen indsigt og ekspertise på området til rådighed.

(Kilde: Politiken og andre medier, Havarikommissionens rapport samt Dansk Epilepsiforenings brev til Havarikommissionen)