12.09.2012

Havde Tutankhamon epilepsi?

Den egyptiske farao døde som 19-årig 1.323 år før vor tidsregning. I 1922 fandt man hans velbevarede grav. Ud fra de fund har den britiske kirurg med speciale i historisk medicin, Hutan Ashrafian, lavet en teori om, at ”barnekongen” havde arvelig tindingelap epilepsi.

Der en sammenhæng mellem epilepsi og kønshormoner. Og Ashrafian peger på, at Tutankhamon havde feminine træk i form af store bryster og brede hofter – ligesom Akhenaten og Smenkhkare, som formentlig var Tuts bror eller onkel. På diverse statuer havde også Akhenatens forgængere usædvanligt store bryster og hofter i sammenligning med andre mænd.

Der ud over døde de nævnte faraoer lidt tidligere end deres forgængere, hvilket ifølge Ashrafian tyder på en arvelig sygdom – og epilepsi kan være en arvelig sygdom.

Forskeren udbygger sin teori med, at to af disse faraoer skulle have haft religiøse åbenbaringer, og religiøse forestillinger/hallucinationer kan forveksles med former for epileptiske anfald.

Endelig mener Ashrafian, ifølge New Scientist, også at et epileptisk anfald kunne være en forklaring på, at der var brud på Tutankhamons ben.

Dansk Epilepsiforenings sygeplejerske, Lotte Vinther Andersen, mener, at historisk medicin er spændende, og det bliver interessant at høre om der kommer andre resultater, men pointerer at ”Epilepsi kan ikke diagnosticeres ud fra en persons udseende. Og da der hverken er seriøse anfaldsbeskrivelser eller selvsagt nogen EEG, er det svært at se den mulige epilepsi som andet end en interessant teori.”
(Kilde. Berlingske.dk)