13.07.2015

Humøret påvirker kompliance

Noget kunne tyde på, at den psykiske tilstand spiller en større rolle end problemer med hukommelsen, når epilepsipatienter ikke får taget deres epilepsimedicin.
Ohio State University har lavet en undersøgelse, hvor de så på, hvor gode epilepsipatienter var til at tage deres medicin som planlagt – såkaldt kompliance.
Generelt mente de fleste af undersøgelsens 100 patienter, at de tog medicinen som aftalt. Men undersøgelsen viste, at 35 procent af dem ikke overholdt planen.  Deltagerne havde i gennemsnit haft epilepsi i 20 år.
Patienter bruger ofte dårlig hukommelse som forklaring på, hvorfor de ikke tager, deres medicin som planlagt, siger forskerne bag undersøgelsen. Men da forskerne sammenlignede undersøgelsens tal, så havde de, der havde problemer med depression, en større tendens til ikke at få taget medicinen, end de, der havde hukommelsesproblemer.
Forskerne mener, at det er interessant, at den mentale tilstand spiller en større rolle end hukommelse for, hvorvidt man tager sin medicin som planlagt eller ej. Læs en række god råd om at tage sin medicin (Kilde: Epilepsy Action  – Man kan læse undersøgelsen her)