13.09.2016

Hvad er dine cykelerfaringer?

Seks ingeniørstuderende vil designe en cykel, der skal gøre det mere trygt for mennesker med epilepsi at cykle. Derfor vil de gerne i kontakt med mennesker med epilepsi og/eller deres pårørende (for eksempel forældre), som vil interviewes om de udfordringer og bekymringer, man har som cyklist med epilepsi.
”Vi vil gerne snakke med folk, som enten selv har haft problemer med at cykle, eller som har børn med problemet. Det behøver ikke at være, fordi de har prøvet at styrte under et anfald. Vi er også interesseret i at snakke om, hvorvidt de er nervøse for at cykle eller helt holder sig fra det på grund af usikkerhed,” fortæller Signe, der er en af de seks, og tilføjer:
”Vi er også interesseret i at høre fra nogen, som har epileptiske anfald, men ikke har problemer med at cykle, så vi kan snakke med dem om, hvorfor de ikke er usikre på en cykel. På den måde kan vi finde ud af, hvor bredt problemet er.”

Kontakt Signe

Hvis du vil dele dine erfaringer med de kommende ingeniører, skal du kontakte Signe Tophøj Heinemann på mail eller på telefon: 22 16 63 31. De leder fortrinsvist efter personer fra Region hovedstaden eller Roskilde og omegn.

Hvorfor har de valgt emnet epilepsi?

En fra gruppen har en lillebror, der har haft børneepilepsi med tonisk kloniske krampetrækninger under søvn. Men det er ikke det, der har fået gruppen til at kaste sig over ideen med en cykel til mennesker med epilepsi:
”Da vi blev givet opgaven at finde en problemstilling, der bl.a. kunne omhandle forflytning af mennesker, var det oplagt at undersøge problemstillinger for folk med hindret transportmuligheder. Løsninger i forhold til cyklister, der lider af epileptiske anfald, synes vi var en spændende mulighed, da det var en problemstilling, vi ikke havde set taget op før,” fortæller Signe.
Hun fortæller, at de ikke ved, hvor stort behovet for sådan en cykel er, og hvad den skal kunne. Det er nogle af de ting, de gerne vil finde ud af, ved at tale med folk, der har epilepsi inde på livet.
Men hun håber, at gruppen kan være med til at gøre en forskel: ”Hvis risikoen for et epileptisk anfald afholder folk fra at cykle, og vi kan komme med et forslag der kan ændre dette, eller blot gøre det mere sikkert for mennesker med epilepsi at cykle, har vi muligheden for at gøre en reel positiv forskel i menneskers hverdag. Vi ser det som et reelt problem, som vi mener, at vi har en mulighed for at finde en teknisk løsning på. Det er en spændende problemstilling, som vi ikke har kunnet finde tidligere løsninger på.”
Projektet slutter midt i december. Så der er ikke tid til at lave cyklen, men ”kun” til at komme med et udkast til et design.
(Kilde: Signe Tophøj Heinemann og Epilepsiforeningen)