14.09.2016

Hvis du får brev om kontanthjælp

I disse dage lander et hav af breve i folks digitale postkasser og for mange vil det betyde goddag til en ny virkelighed, når man ikke længere er berettiget til samme ydelse som hidtil.
Loftet over kontanthjælp vil  medføre indtægtsnedgang for mange. Der er nu loft over hvor meget man i alt kan modtage i kontanthjælp sammen med boligstøtte og særlig støtte. Det første du kan være opmærksom på er, om kommunen har anvendt de rigtige oplysninger. Kommunerne skal omberegne kontanthjælp for mange borgere manuelt, så det er ikke svært at forestille sig at der kan ske fejl.

Bliver du ramt af 225 timers-reglen, så er du måske på forkert ydelse

Ud over loftet over kontanthjælp, skal du, for at modtage fuld kontanthjælp også arbejde 225 timer om året.
Så må vi spørge – er du faktisk i stand til at arbejde det nødvendige antal timer eller hindrer epilepsien, at du arbejder? Hvis du ikke kan arbejde 225 timer om året, skal du så overhovedet være forsørget af kontanthjælp? Et lidt vovet spørgsmål, da vi jo ved, hvor svært det er at blive godkendt til førtidspension ligesom det at blive godkendt til fleksjob heller ikke er en vare, man bare trækker ned af hylderne. Men det er jo urimeligt at skulle forsørges af den laveste ydelse, hvis man i virkeligheden bør afklares med henblik på anden forsørgelse i stedet for.
Hvis du er fritaget for at leve op til 225 timers beskæftigelse indenfor 12 måneder – hvad er så lige grunden til det? Er det fordi du faktisk er ude af stand til at arbejde på grund af din epilepsi – ja så må det også diskuteres, om kontanthjælp er det rigtige forsørgelsesgrundlag for dig.
Derfor: Hvis du får brev, om at din kontanthjælp nedsættes på grund af, du ikke overholder 225 timers reglen, ja så vær opmærksom på, om du overhovedet modtager den rette ydelse. Er du ude af stand til at arbejde, ja så er det nødvendigt at vende tilbage til kommunen og stille spørgsmålstegn ved, om du har den rette forsørgelse.

Deltag i spørgeundersøgelse om kontanthjælpsloftet

Epilepsiforeningen er medlem af Danske Handicaporganisationer, der i de kommende uger forsøge at skabe opmærksomhed omkring de negative konsekvenser, som kontanthjælpsloftet medfører. Det vil vi i Epilepsiforeningen gerne bakke op om, så politikerne bliver opmærksomme på det urimelige i kontanthjælpsloftet.
Hvis du er en af de borgere på kontanthjælp, som får reduceret din ydelse, vil vi derfor opfordre dig til at deltage i Danske Handicaporganisationers undersøgelse. De forsøger at skabe et overblik over, hvordan de reducerede ydelser rammer borgerne.
Du skal blot svare på på syv korte spørgsmål. Det tager under fem minutter. Du kan deltage i undersøgelsen ved at klikke her.

Kontakt Epilepsiforeningen hvis du har problemer

Foreningens socialrådgiver vil gerne høre fra dig, hvis du bliver sat ned i kontanthjælp. Vi kan i vores politiske arbejde få behov for at dokumentere konsekvensen af de nye regler på kontanthjælpsområdet for mennesker med epilepsi. Kontakt Helle på helleobel@epilepsiforeningen.dk
(Kilde: Epilepsiforeningen og Danske Handicaporganisationer)